Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

KÉMIAI REAKCIÓK ÁLTALÁNOS JELLEMZÉSE

651
Sziasztok! Ma kaptam kémiából házit tudnátok segiteni mert 2 dolgozatot irtam es ha hibátlan lesz a feladat kapok érte egy ötöst köszönöm
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Általános iskola / Kémia

Válaszok

1
A katalizátor a kémiában olyan anyag, ami úgy gyorsít fel egy kémiai reakciót, hogy ő maga annak során nem változik meg maradandóan. A szó a görög katalüszisz (feloldás) szóból keletkezett, latin végződéssel. A katalizátorok úgy fejtik ki hatásukat, hogy jelenlétükben a reakciók más úton, alacsonyabb aktiválási energiájú részfolyamatokon keresztül játszódnak le, ezzel növelvén a reakciósebességet. A katalizátornak gyakran kis mennyisége is elegendő nagy mennyiségű anyag átalakulásának meggyorsításához.

Sokféle anyag lehet katalizátor: elemek, szervetlen és szerves vegyületek. Az egyszerűbb kémiai felépítésű katalizátorok (elemek, szervetlen vegyületek) gyakran több, különféle reakciót is katalizálnak. Az enzimek biokatalizátorok és rendszerint csak egyféle folyamatot katalizálnak.

Ha a reagáló anyagok és a katalizátor közös fázisban vannak, a katalízist homogén katalízisnek, ha különböző fázisban vannak, heterogén katalízisnek nevezzük.

A katalizátorok hatását fokozó anyagokat promotoroknak vagy aktivátoroknak (gyorsítószereknek), a hatásukat gátló anyagokat inhibitoroknak (gátló- vagy késleltetőszereknek) nevezzük.



A csapadék a legfontosabb meteorológiai elem, mert egy adott terület időjárásának és éghajlatának alapvetően meghatározó jellemzője. A csapadék a levegőben levő vízpárának a megjelenési formája, vagyis a kiválásából származó folyékony, illetve szilárd halmazállapotban a földre jutó víz. Amikor a levegő telített lesz, megkezdődik a víz kicsapódása, az elsőként keletkező nagyon apró cseppeket felhőelemnek hívjuk. Ezek a kis felhőelemek további növekedésnek indulnak. A növekedés történhet további vízgőzmolekulák kicsapódásával illetve ütközések révén, örvényes befogással. Bizonyos méretet elérve nevezzük őket csapadékelemeknek. Amikor ezek a részecskék már túl súlyosak, nem tudnak tovább lebegni a felhőben, akkor csapadékként lehullanak.

2. Egészítsd ki a hiányos szöveget a megfelelő kifejezésekkel!
Kémiai reakció akkor játszódik le két anyag között, ha részecskéik megfelelően nagy ……energiával………………
és megfelelő …………irányban…………….. ütköznek. E két feltétel együttes teljesülésekor ………hatásos ütközésről….…………
…...…...…...…. beszélünk. A hőmérséklet növelésével nő a részecskék ……………mozgási energiája……………., így az
átalakulás nagyobb valószínűséggel megy végbe.


3 as feladat Igaz: 1, 3, 4, 5, 7 a többi hamis értelemszerűen

4. Kísérletelemzés
Egy főzőpohárban 3%-os hidrogén-peroxid-oldat van. Késhegynyi barnakőport szórunk bele, majd
a főzőpohár szájához parázsló gyújtópálcát tartunk. Válaszolj a kérdésekre!
Milyen színű a hidrogén-peroxid-oldat? . . .színtelen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Milyen szemmel látható változás történik a folyadékban a barnakőpor hozzáadásakor? . . . . . . . . . .
. . . . . . . gázfejlődés. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mit tapasztalunk a parázsló gyújtópálca folyadékhoz közelítésekor? . . . . . . lángra lobban. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Melyik gáz kialakulását igazolja a tapasztalatunk? . . . . . . oxigén. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Írd fel a folyadékban lejátszódó reakció egyenletét! . . . . 2 H₂O₂ → 2 H₂O + O₂ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Milyen szerepe van a folyamatban a barnakőpornak? . . . .katalizátor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Készíts egyszerű rajzot a kísérletről!

https://www.youtube.com/watch?v=cCId16OKVaE&ab_channel=toprongyos

https://www.youtube.com/watch?time_continue=86&v=Ws2nKEuai1U&feature=emb_logo&ab_channel=Weblaborat%C3%B3rium
0