Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Légy jó mindhalálig 1-2. fejezet

998
Első fejezet

1. Olvasd el az Első fejezet rövid tartalmi előzetesét, és válaszolj a kérdésekre!
a) Utal-e – ha igen, miként – az előzetes a történet idejére és helyére? ___________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b) Hogyan közli velünk az elbeszélő a kisdiákot körülvevő világról alkotott véleményét?
___________________________________________________________________________

2. a) Milyen tárgyakat rejtett a kisdiák fiókja? Karikázd be a felsoroltak közül a helyes válaszok betűjelét!

A) Petőfi Sándorról szóló könyv, B) Csokonai Vitéz Mihályról szóló könyv,
C) Lapok a Történelmi atlaszból, D) A Történelmi Arcképcsarnok egy füzete,
E) Jegyzetek (Csittvári Krónika) F) festék, G) rajzlapok

b) Írd a megállapítások mellé az a) feladatban bekarikázott tárgyak betűjelét! (Egy-egy betűt több helyre is írhatsz.)
• Harmathy fűszerkereskedő és antikvárius boltjából vette: __
• „Nem az volt, aminek ő gondolta”, de erélyesen ráírta a nevét, hogy „Nyilas Mihály 1892”: __
• Erre már nemcsak a nevét és az évszámot írta rá, hanem a Debrecen szót is: __
• Pergamen kötésű volt, korábbi szállásadóitól, Törökéktől csente el: __
• Az egyik osztálytársától vette öt krajcárért, a fiú a pénzen két almát és egy zsemlét vett: __
• Jókai egyik regényében így hívják a debreceni diákok titkos feljegyzéseit: __
• Öt krajcárért vette Pongrácnál, kiváló portéka volt: __

c) Következtess a fiók tartalmából a fiú érdeklődési körére, személyiségére!
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________

3. Számozással állítsd sorba az Első fejezetben elbeszélt eseményeket!

__ A kisdiák elindult a füvészkertbe, hogy ott tanulja meg a latint.
__ Böszörményi kármin festéket kunyerált Nyilas Misitől.
__ Misi csalódottan vette észre, hogy a könyvben nem versek voltak, hanem „valami
fecsegés” Csokonai életéről.
__ A vacsora nagyon ízlett neki, szerette a köleskását tejben, sok cukorral.
__ Csak a coetusban (a kollégiumi lakószobában) vette észre, hogy a füvészkertben
maradt a kalapja.

4. Fejezd be a mondatokat az olvasottaknak megfelelően!
a) Misi gondolatai azért jártak állandóan Csigainé körül, mert _____________________
_________________________________________________________________________
b) A füvészkertből visszatért Misin azért nevettek a társai, mert ___________________
_________________________________________________________________________

5. Kikre ismersz az idézetekből, kik mondták a következő szavakat? Írd a számokat a megfelelő helyekre! (Egy számot több helyre is írhatsz.)
1. Gimesi 2. Nyilas Misi 3. igazgató 4. Nagy úr 5. Böszörményi

a) „Baráték, ha én eccer pízt kapok hazulrul […], akkor én veszek hat darab festéket. Nem is hatot, tízet. __
b) „a Péterfia utcában lakik, […] nagyon vakmerő, a fejével szokott verekedni”__
c) „nemigen ügyes a labdakapásban, hogy súlyosabb kifejezést ne használjunk”__
d) „úgy tud ordítani, mint az oroszlán, […] vín baka”__
e) „nyolcadgimnazista volt, […] kis törpe”__
f) „Az öccsét már Patakra vitték, s őt is az a veszedelem fenyegette”. __

6. Mist nagyon bántotta, hogy míg ő a konviktusban jó falatokat eszik, addig szülei otthon nélkülöznek. Keress kapcsolatot a fiú gondolatai és a címszalagokat másoló fiú története között!
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Az első fejezetből olvashatunk idézeteket, amelyekből Misi jelleméről tudunk meg még többet. Írd le, a fiú mely tulajdonságairól árulkodnak a következő részletek!
a) „ez az ágy olyan, mint egy önálló vár, nagyon szerette, hogy nincs a többiek közé bedugva”
Tulajdonság: ___________________________________________________________
b) „Még az úton is eszébe jutott, mikor jött Debrecen felé a vonaton, s kinézett az alföldi sík mezőkre, hogy vajon, istenem, megvan-e még a Csokonai.”
Tulajdonság: ___________________________________________________________
c) „belenyúlt a fiókja hátuljába, s elkezdte szó nélkül kikotorni a festéket”
Tulajdonság: ____________________________________________________________

Második fejezet

1. Húzd alá azt a szót vagy szókapcsolatot, amelyik igazzá teszi az állítást!
a) A regény Második fejezetének eseményei 1892-ben / 1882-ben kezdődtek szeptember /
október közepén egy derűs, napfényes / szomorú és borús pénteki napon.
b) Nyilas Misi a gimnázium második / harmadik osztályába járt, a (az) a / b / c osztályba.
c) Misi megbízatása a hét minden / három napjára szólt Pósalaky úrnál: este öt órától hatig
tartott a felolvasás, a fiú fizetsége óránként 10 krajcár / 3 forint volt.
d) Böszörményi bicskáját Misi nem merte a ládájában hagyni, ezért végül a csatornanyílásba
dobta / a tölgyfa szemétláda mögé rejtette.


2. Karikázd be azoknak a mondatoknak a betűjelét, amelyekről a regény Második fejezetében
olvastál!
a) Misi pakkot kapott otthonról, de a kisfiú alig evett belőle, mert a szobatársai még
a benne lévő cipőkenőcsöt is felfalták.
b) Miután Böszörményi bicskája beleesett Misi ládájába, a fiú elrejtette azt a láda titkos
fiókjába.
c) Nagy úr felajánlotta Nyilasnak, hogy vállalja el helyette a felolvasást egy vak úrnál.
d) Misi a füvészkertben felejtette zöld színű posztókalapját, melyet egyáltalán nem szeretett
az azt díszítő disznósörte és a porcelán körmöcskék miatt.
e) A kisfiú attól is rettegett, hogy a testvérei kárt tesznek a könyvében: elszakítják, vagy netán
bepiszkítják.


3. „Fiam, csomagot ne várj, mert én nem tudok olyan finomságokat küldeni, mint a többi gyereknek a szülei, hát inkább nem küldök, minek lássák azt mások, milyen szegények vagyunk” – olvashatjuk a regény Második fejezetében.

a) Húzd alá a felsoroltak közül, miket tartalmazott Misi pakkja!
hat alma, pogácsa, mákos kalács, vaj, kenőcs, levél, pénz

b) Hogyan vélekedtek a csomagról a szobatársai? Beigazolódott-e a pakk láttán édesanyja mondása?
_________________________________________________________________________


4. A tanári kar tagjai közül többen is feltűnnek a Második fejezetben. Mely szereplőkről szólnak a meghatározások? Írd a nevüket a megfelelő helyre!

Gyéres, Báthori, Valkai

a) Latint tanított. ____________________
b) Ő volt a számtantanár. ____________________
c) A vallástanár volt. ____________________
d) „A kézelője mindig ragyogó fehér volt, s az aranygomb csillogott benne, mindig tarka selyem nyakkendője volt, egészen lazán kötve, de sohasem csokorra. Ez a tanár nagy gigerli volt”. ____________________
e) „oly halálos közönnyel foglalkozott a tananyaggal, mintha kukoricát morzsolt volna szakmányba”. ____________________
f) Ez a tanár „úgy csapkodta a krétát a táblához, hogy pattogott, néha az ötödik padban ülőknek is majd kiverte a szemét a krétadarab”. ____________________
g) Jóságos ember volt, a legemberibb a tanárok között. ____________________



5. A regényből idézünk részleteket. Válaszolj a hozzájuk kapcsolódó kérdésekre!
a) „A másik kettőn nem is száradt rajta semmi, mert mindig egy bűnbak kell a világnak, a legfeltűnőbb valaki, s a kisebbek elsikkadnak, eltűnnek, hogy arra az egyre járjon a rúd, támadás és harag és nevetség”.
• Nevezd meg, ki lett a bűnbak! ___________________________________________
• Írd le a „másik kettő” nevét is! __________________________________________
b) „Mintha kimeszelték volna – szólt a szobafőnök úr –, menjen az orvoshoz.”
• Írd le, mi nyugtalanította valójában Misit! ____________________________
___________________________________________________________________
• Miként „oldotta meg” a fiú nyugtalanságát a nagy tölgyfa szemétláda? _____
___________________________________________________________________
c) „Csak egy dolog a fontos, mindig pont ötkor kell kezdeni, s pont hatkor abbahagyni; az öregúr nagyon pontos ember. Egy hónapban három forint!”
• Ki olvasott fel korábban az öregúrnak, miért adta át Misinek a feladatot?
____________________________________________________________________
• Írd le, mit tudtál még meg a Második fejezetből az öregúrról!
____________________________________________________________________
• Miként fogadta Misi a hírt, hogy ő is kenyérkereső ember lesz?
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________


6. Írd le a betűket a számoknak megfelelően, és értelmes szavakat kapsz. Karikázd be közülük azokat, amelyek a Második fejezethez kapcsolódnak! Válaszd ki az egyiket, és foglald mondatba a történetnek megfelelően!

1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.
L CS É K A P D Á B I

6.5.4.4.: __________________ 1.8.7.5.: ____________ 4.5.1.5.6.: ________________
9.10.2.4.5.: __________________

Mondat: ________________________________________________________________

Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
irodalom, LégyJóMindhalálig, sürgős
0
Általános iskola / Irodalom

Válaszok

1
Valaki le bírja írni az égész feladat eredményeit?? SOS
0