Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Rekurzió

518
Csatoltam képet.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Felsőoktatás / Matematika

Válaszok

1
Az elsőt már a másik kérdésednél is megválaszoltam. A gondolatmenet a következő:

-ha 1 lépcsőfok van, akkor nem nagy varázslat, hogy 1-féleképpen tudunk fellépni, tehát F₁=1.
-ha 2 lépcsőfok van, akkor sem túl bonyolult, hogy 2-féleképpen, tehát F₂=2.
-ha 3 lépcsőfok van, akkor sincs túl sok lehetőség; vagy 1-1-1, vagy 1-2, vagy 2-1, tehát F₃=3.
-akár még a 4 lépcsőfokos esetet is végig lehet zongorázni: 1-1-1-1, 1-1-2, 1-2-1, 2-1-1, 2-2, vagyis F₄=5
-már 5 lépcsőfoknál járunk, és itt sincs több megoldás 8-nál (mivel 3+5=8), de gondolkozzunk el egy kicsit ahelyett, hogy felírnánk az összes lehetőséget. Amikor a lépcső alján állunk, akkor kétféleképpen dönthetünk; vagy 1 lépcsőfokot lépünk előre, vagy 2-t.
-- ha 1 lépcsőfokot lépünk előre, akkor előttünk még 4 lépcsőfok fog állni, azt pedig már az előbb kiszámoltuk, hogy 4 lépcsőfokot előre F₄=5-féleképpen tudunk megtenni.
-- ha 2 lépcsőfokot ugrunk, akkor 3 marad hátra, ezeket pedig F₃=3-féleképpen tudjuk bejárni.
Tehát 5 lépcsőfokot F₅=F₄+F₃=5+3=8-féleképpen tudunk megmászni.
-érdemes 6,7,8,...-ra is megnézni, hogy működik-e a dolog, és azt fogjuk látni, hogy pontosan ugyanez fog történni. Tehát elmondhatjuk azt, hogy az 1 fokú lépcsőt F₁=1-féleképpen, a 2 fúkú lépcsőt F₂=2-féleképpen, az n>2 fokú lépcsőt Fn=Fn-1+Fn-2-féleképpen tudjuk megmászni. Ennek a bizonyítása teljes indukcióval megy, még pedig ugyanúgy, ahogy a számokkal csináltuk, csak itt betűk vannak; tegyük fel, hogy ez a képlet egy konkrét n-ig igaz, legyen ez a "konkrét n" k. Most nézzük meg, hogy k+1-re mi jön ki, vagyis Fk+1 értékére vagyunk kíváncsiak.
-ha csak 1 lépcsőt megyünk előre, akkor k lépcső marad előttünk, ezt Fk-féleképpen tudjuk lelépni
-ha 2 lépcsőfokot hagyunk el, akkor k-1 darab lépcső marad, ezt Fk-1 módon tudjuk magunk mögött hagyni.
Más lehetőség nincs, így Fk+1=Fk+Fk-1-féleképpen tudunk fellépkedni. És ezt is kellett kapnunk, vagyis azt, hogy bármelyik tag az előtte lévő két tag összege.

2. Nagyon jó magyarázatot talál ezen az oldalon:

http://matekold.fazekas.hu/portal/tanitasianyagok/Orosz_Gyula/Rek/rek3.html , de ha esetleg nem értenéd, adok még magyarázatot.

3. Ennél a feladatnál a dominókat kétféleképpen lehet lerakni; vagy állítva, vagy fektetve. Ha állítva rakjuk, akkor gyakorlatilag nincs sok megkötés arra nézve, hogy a következőt hogyan rakjuk le, ha viszont fektetve, akkor afölé kötelezően kell rakni egy másikat. Akárhogy is rakjuk, biztos, hogy egy olyan kirakást kapunk, ami tengelyesen szimmetrikus, ahol a szimmetriatengely vízszintesen középen található. Ha megnézzük csak az egyik oldalt, akkor azt látjuk sorban, hogy 1, illetve 2 négyzettel van kirakva a sor, ami kísértetiesen hasonlít az első feladatban látható lépcsőmászásos feladathoz. Tehát erre gyakorlatilag ugyanaz a válasz, ami az első feladatban volt (ha a kövek között nem teszünk különbséget).

4. Q(2;3) értéke 0 a függvény definíciója szerint.
Q(14;3) értéke Q(11;3)+1-gyel egyenlő. Mivel Q(11;3) Q(7;3)+1-gyel egyenlő, ezért Q(14;3)=Q(8;3)+1+1-gyel. Innen pedig nem nehéz kitalálni, hogy hogyan folytatódik: =Q(5;3)+1+1+1=Q(2;3)+1+1+1+1=0+1+1+1+1=4, tehát Q(14;3) értéke 4. Érdemes észrevenni, hogy 14:3=4, maradék a 2, tehát a Q(a;b) függvényértéke gyakorlatilag [a/b], ahol a szögletes zárójel a tört alsó egészrészét jelenti, például [14/3]=[4,666...], egy szám egészrésze pedig az a legnagyobb egész szám, ami a számnál nem nagyobb, ez esetünkben a 4. Ezek alapján Q(7134;11)=[7134/11]=[648,5454...]=648.

5. Ez is tipikusan Fibonacci-probléma:

http://www.jgytf.u-szeged.hu/tanszek/matematika/speckoll/1998/fibonacci/folap.htm

6. Gyakorlatilag ez is visszavezethető a lépcsősre; tegyük fel, hogy az első emelettől festünk, és mindig sorrendben haladunk, de írjuk át egy kicsit a feladatot úgy, hogy nem zöldre és sárgára festünk, hanem zöldre vagy semmire, és egy adott emelet után vagy a következőt festjük ki, vagy az az utánit. Ez pedig egy-az-egyben a lépcsős probléma; vagy 1-et lépünk, vagy kettőt.
0