Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Matematika 8.osztály
Krisztina1011
kérdése
438
Csatoltam képet.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
Matematika, 8.osztály, hasonlosag
0
Általános iskola / Matematika
Válaszok
3
Rubik Úr{ Matematikus }
megoldása
A)
ATC és BTC háromszögek hasonlóak!
Bizonyítás: A csúcsnál lávő szöget nevezzük α-nak. Ekkor a nagy háromszög harmadik szöge
90-α lesz, és ez egyben a másik kis háromszög szöge is lesz. Ekkor a két kis háromszögben két szög megegyezik, tehát a harmadik is ugyan akkora lesz, így ez a kettő hasonló egymáshoz!!
A többinél Pitagorasz-tételt, és hasonlóságot kell használni, és az arányok összeadódnak!
Módosítva: 7 éve
0
Még nem érkezett komment!
Rantnad{ }
válasza
a) Három darab háromszög látható az ábrán; az ABC, ATC, BTC háromszögek, ezek mind hasonlóak egymáshoz.
Bizonyítás: két háromszög hasonló, hogyha szögeik páronként egyenlőek. Mindegyik háromszögnek van egy derékszöge, tehát azok páronként megegyeznek. Tegyük fel, hogy az A csúcsnál lévő szög nagysága α, ekkor a B csúcsnál lévő szög nagysága 90°-α, azért, mert tetszőleges háromszögben a belső szögek összege 180°, és ez ekkor teljesül, mivel 90°+α+(90°-α)=90°+α+90°-α=180°. Ugyanezen logika szerint a C-nél lévő "bal"szög nagysága is 90°-α lesz, a "jobb"szög pedig α. Tehát mindhárom háromszögben α;(90°-α);90°-os szögek találhatóak, tehát ezek a háromszögek hasonlóak.
Pitagorasz tételének értelmében az AB oldal hossza 5 cm lesz, mivel 3²+4²=5² igaz.
A háromszög magasságát a háromszög területéből fogjuk kiszámolni; egyrészt tudjuk, hogy a háromszög területe 3*4/2=6 cm² (a 3;4 cm oldalú téglalap területének a fele), másrészt az oldal*oldalhoz tartozó magasság/2 képletből 5*mc/2. Értelemszerűen ezek egyenlőek, tehát:
6=5*mc/2, melynek megoldása mc=12/5=2,4 cm. Ennek tudatában a másik két derékszögű háromszögre fel tudjuk írni Pitagorasz tételét:
x²+2,4²=3², ennek megoldása x=1,8 cm. A másik háromszögre is felírható, viszont tudjuk, hogy x+y=5, vagyis a két rész összhossza az átfogó, ezért y értéke 3,2 cm lesz.
b) Legyen a két befogó hossza 3x és 4x, ekkor (3x):(4x)=3:4 teljesül. Ebben az esetben Pitagorasz tétele így fog kinézni:
(3x)²+(4x)²=20², kibontjuk a zárójeleket:
9x²+16x²=400, összevonunk:
25x²=400, osztunk 25-tel:
x²=16, végül gyököt vonunk:
x=4, tehát a befogók hossza 3*4=12 cm és 4*4=16 cm. 12²+16²=400=20², tehát igaz.
c) Gyakorlatilag ugyanaz a történet, mint a b)-ben; Legyen a két befogó x és 2x, ekkor x:(2x)=1:2 arány teljesül. Az átfogó hossza 1+4=5 cm, tehát Pitagorasz tétele szerint:
x²+(2x)²=5², ennek x=√5 a megoldása, tehát a befogók hossza √5 cm és 2*√5 cm, igény szerint lehet kerekíteni. A magasságot megint érdemesebb a területből kiszámolni; egyrészt a háromszög területe √5*2*√5/2=5 cm², másrészt 5*mc/2, ezek egyenlőek, tehát:
5=5*mc/2, amelyre mc=2 cm adódik.
d) Ennél a feladatnál már szükségszerű a hasonlóság használata, mivel máshoz nincs elég adat (illetve, ha tanultad a magasságtételt, akkor azzal is lehet). Ha két háromszög hasonló, akkor az egymásnak megfeleltethető oldalak aránya egyenlő. Háromszög esetén azok feleltethetőek meg egymásnak, amelyekkel szemközt ugyanaz a nagyságú szög található. Az adott ábrán az ATC háromszögben x-szel szemközt ugyanaz a nagyságú szög van, mint BTC-ben az mc-vel szemközt (mindkettőnél 90°-α szög van), ezért ezeket osztjuk egymással, így az x/mc hányadost kapjuk. Ugyanez igaz az ATC-ben található mc és a BTC-ben található y oldalra is (α szög), tehát ezeket elosztva egymással az mc/y hányadost kapjuk. A fentiek értelmében ez a két hányados egyenlő, tehát:
x/mc = mc/y. Itt most adott, hogy x=3 és y=27 (lehet fordítva is, teljesen mindegy), ekkor az egyenlet:
3/mc = mc/27, ennek megoldása mc=9, tehát az átfogóhoz tartozó magasság 9 cm hosszú.
Magasságtétellel így jön ki: mc=√ 3*27 =√ 81 =9, tehát 9 cm a magasság.
Innen a terület: 9*30/2=135 cm².
0
Még nem érkezett komment!
Rantnad{ }
válasza
Az komoly, hogy én megoldottam az egész feladatot, de a másikat jelölöd megoldásnak, ami ráadásul hibás is...