Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Fizika házi

370
Csatoltam képet.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Fizika

Válaszok

2
3)
Az a helyzet, hogy nincs teljesen specifikálva a feladat. Azt feltételezem, hogy nem akarták túl bonyolulttá tenni, ezért úgy képzelem, hogy a láda állandó sebességgel megy, de ez nincs beleírva.
Ez a gyakorlatban úgy valósítható meg, ha mondjuk letten toljuk a ládát, és a másik egyre kisebb erővel tolja, ezért kell nekem egyre nagyobb erővel tolnom. Így a ládára ható tolóerők összege állandó, megegyezhet a súrlódási erővel, ezért az eredő erő nulla, állandó sebességgel megy a láda.

Ha nem így lenne, hanem a tolóerők összege folyamatosan nőne, akkor egyre nagyobb gyorsulással gyorsulna a láda, az időben egyenletesen növekvő erő az úttal nem egyenletesen növekedne, nem középiskolai feladat lenne még grafikusan sem.

Szóval állandó sebességgel megy a láda.

Rajzolj egy koordináta rendszert, vízszintesen az s út 0-tól 6 méterig egyesével, függőlegesen az F erő 0-tól 25 newtonig ötösével húzz vonalkákat.
x=0-hoz y=10-nél rakj egy pöttyöt. Ez jelenti azt, hogy amikor 0-ban (kezdőponton) van a láda, akkor 10 N erővel toljuk. Aztán egy másik pöttyöt rakj x=5 és y=20-hoz, ami azt jelenti, hogy amikor 5 méternél van a láda, akkor 20 N erővel toljuk. A 20 N nincs benne a feladatban, majd elmondom, hogy jön ki. Végül kösd össze egy egyenes vonallal a két pöttyöt. Ez jelenti azt, hogy egyenletesen nő az erő.

Valójában úgy kellene csinálni, hogy a függőleges tengelyre nem írsz először számokat, csak a vonalat rajzolod fel akárhogy, és aztán amikor a grafikonból kiszámoltad, hogy mi lesz a max erő, akkor lehet beleírni a számokat. De én inkább elárultam, hogy 20 N a max erő. Mondom, hogy hogyan jött ki:

A végzett munka ezen a diagramon a görbe alatti terület. Húzz egy vízszintes szaggatott vonalat 10 magasan 5-ig, ez alatt egy téglalap van, ennek a téglalapnak a területe F·s = 10N · 5m = 50 J. Ez adja a 75 J nagyobbik hányadát.
A szaggatott vonal fölött egy háromszög van, annak a területének kell kiadnia a maradék 25 joule-t. Most találd ki, milyen magas a háromszög, hogy 25 legyen a területe? 5 széles, ezért 10 magasnak kell lennie, úgy lesz 5·10/2 = 25. A 10-es magasság látszik a diagramon, hogy 20-ra megy fel.

Szóval most tudjuk már, hogy tényleg 20 N-ig kellett a vonalat rajzolni.
1

5)
[Nekem se volt kedvenc fizikakönyvem, de azért nem utáltam a fizikát :) ]

Most is eléggé specifikálatlan a feladat... Hogy lehet, hogy ugyanakkora erővel két különböző idő alatt toljuk a könyvet? Szerencsére ez most nem befolyásolja a megoldást (nem úgy, mint az előző feladatnál), de azért engem izgat.

Bizonyára úgy lehetett,. hogy baromi rövid idő alatt felgyorsítjuk a könyvet a kisebb illetve a nagyobb sebességre, utána pedig mindkét esetben 2 N erővel toltuk tovább. A kezdeti munkát, amivel felgyorsítottuk, azt pedig nem számoljuk bele, mert az nincs megadva.

A megoldás sokkal egyszerűbb, mint a fenti gondolatmenet:

A munka F·s, csak az erőtől és az úttól függ, nem függ az időtől. Tehát mindkét esetben ugyanakkora munkát végzünk: 2N · 0,5 m = 1 J
0