Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Irodalom

523
Himnusz és a szózat.Kit szólitanak meg a költemények?Mit jelent ez az eltérés a hangvételt és a tartalmat tekintve?
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
irodalom
0
Középiskola / Irodalom

Válaszok

1
A himnusz dicsőítő és magasztaló ének. Eredetileg vallásos jellegű, Istent vagy isteni hatalma(ka)t dicsőítő, hozzá(juk) segítségért fohászkodó, imaszerű lírai ...
A magyar néphez szól, a szózat egy műfaj_később Vörösmarty megzenésített verse.

A vers első változatát Vörösmarty 1835-ben készítette, a szöveg végleges formája azonban csak 1836-ban alakult ki. A SzózatKölcsey Himnusza után „a nemzet második éneke”. Tartalma és érzelmi töltése kapcsolódik az 1832–36-os országgyűléshez és az azt követő belpolitikai helyzethez. A Szózat tehát egyszerre aktuálpolitikai és alkalmi költemény. Ugyanakkor „tartalmi és esztétikai érvénye éppen azért mutat a konkrét körülményeken messze túl, mert azok lényeges politikai, történelmi és erkölcsi összefüggéseit a költői általánosítás magas szintjén ragadja és formálja meg” (Tóth Dezső). A sorsfordító pillanat két lehetőséget lebbent fel:

„Még jőni kell, még jőni fog


„Vagy jőni fog, ha jőni kell,

Egy jobb kor...”


A nagyszerű halál”

A nemzet boldogulásának vagy a nemzethalálnak a víziója a létező alternatívák egyszerűsített példája. A függetlenség és polgári haladás eszméinek összekapcsolódásával az 1832–36-os országgyűlés kudarca ellenére is erősödött a magyar ellenzék. Az udvar, bár nyílt erőfitogtatásként bebörtönözte a leghaladóbb szellemiségű képviselőket, a hagyományos abszolutizmus eszközeit nem merte vagy nem akarta felújítani. A trónra lépő V. Ferdinánd a nyílt szakítás helyett időt akart nyerni, a látszatreformok elodázták a konfliktus kiéleződését. A Szózat születésének pillanatában ezek a konfliktusok már mélyen beágyazódtak a magyar politikába, látomásos volta ellenére ezért reális alternatíva a „jobb kor” és a „nemzethalál” lehetősége. A szabadságharcos múlt áldozatai, a progresszív törekvések, az ész,erő,szent akarat vagy meghozzák az áhított jobb kort, vagy harcban kell elpusztulnia a nemzetnek. A történelmi múlt megidézett példái (3. vsz., 4. vsz., 5. vsz.) és a keretversszakok szellemisége a nemzetért vállalt kötelezettség erkölcsi parancsát fogalmazzák meg.

A nemzeti lét megteremtése élet és halál, lét és nemlét kérdésévé válik:

„Áldjon vagy verjen sors keze:

Itt élned, halnod kell.”

A hazáért feladatát vállaló egyén erkölcsi magasrendűségét kétségbevonhatatlan ténnyé teszi az áldozat, melyet meg kell adnia. Ugyanakkor determináló tény a kétszer is elhangzó „A nagyvilágon e kivűl / Nincsen számodra hely...”. Mintegy kizárja a cselekvésképtelen, választani képtelen emberi magatartást. Az egyén sorsa és a hazáé egy és ugyanaz volt, és az is marad. Az élet egyetlen lehetséges színtere az egyén számára a hazája.

A Szózatnak nemcsak a címe, a műfaja is szózat: a tömeghez, sokasághoz, a nemzethez szóló felhívás, szónoki beszéd. A vers témája és patetikussága miatt gyakran az óda műfajába sorolják, de ez nem fejezi ki eléggé a vers igazi célját: a közösség megszólításából adódó nemzetébresztő, buzdító szándékot. Vörösmarty verse a hagyományos ódák letisztult, egynemű hangulatával szemben a romantikus költő zaklatott lélekállapotának megfelelően szólal meg – ezzel is érzékeltetve, hogy a beszélő és a témája közti viszony rendkívül szoros. Az egyes szám második személyű beszédhelyzet azonban nemcsak a kinyilatkoztatás érzetét kelti, hanem a beszélő és hallgatóság azonosulását is. Mindaz, ami elhangzik, egyszerre üzenet és megélt személyes gondolat is egyben. Talán ebből fakad a vers bensőségessége.
0