Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Irodalom
schmidterika5
kérdése
523
Himnusz és a szózat.Kit szólitanak meg a költemények?Mit jelent ez az eltérés a hangvételt és a tartalmat tekintve?
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
irodalom
0
Középiskola / Irodalom
Válaszok
1
bartam34{ Fortélyos }
válasza
A himnusz dicsőítő és magasztaló ének. Eredetileg vallásos jellegű, Istent vagy isteni hatalma(ka)t dicsőítő, hozzá(juk) segítségért fohászkodó, imaszerű lírai ...
A magyar néphez szól, a szózat egy műfaj_később Vörösmarty megzenésített verse.
A vers első változatát Vörösmarty 1835-ben készítette, a szöveg végleges formája azonban csak 1836-ban alakult ki. A SzózatKölcsey Himnusza után „a nemzet második éneke”. Tartalma és érzelmi töltése kapcsolódik az 1832–36-os országgyűléshez és az azt követő belpolitikai helyzethez. A Szózat tehát egyszerre aktuálpolitikai és alkalmi költemény. Ugyanakkor „tartalmi és esztétikai érvénye éppen azért mutat a konkrét körülményeken messze túl, mert azok lényeges politikai, történelmi és erkölcsi összefüggéseit a költői általánosítás magas szintjén ragadja és formálja meg” (Tóth Dezső). A sorsfordító pillanat két lehetőséget lebbent fel:
„Még jőni kell, még jőni fog
„Vagy jőni fog, ha jőni kell,
Egy jobb kor...”
A nagyszerű halál”
A nemzet boldogulásának vagy a nemzethalálnak a víziója a létező alternatívák egyszerűsített példája. A függetlenség és polgári haladás eszméinek összekapcsolódásával az 1832–36-os országgyűlés kudarca ellenére is erősödött a magyar ellenzék. Az udvar, bár nyílt erőfitogtatásként bebörtönözte a leghaladóbb szellemiségű képviselőket, a hagyományos abszolutizmus eszközeit nem merte vagy nem akarta felújítani. A trónra lépő V. Ferdinánd a nyílt szakítás helyett időt akart nyerni, a látszatreformok elodázták a konfliktus kiéleződését. A Szózat születésének pillanatában ezek a konfliktusok már mélyen beágyazódtak a magyar politikába, látomásos volta ellenére ezért reális alternatíva a „jobb kor” és a „nemzethalál” lehetősége. A szabadságharcos múlt áldozatai, a progresszív törekvések, az ész,erő,szent akarat vagy meghozzák az áhított jobb kort, vagy harcban kell elpusztulnia a nemzetnek. A történelmi múlt megidézett példái (3. vsz., 4. vsz., 5. vsz.) és a keretversszakok szellemisége a nemzetért vállalt kötelezettség erkölcsi parancsát fogalmazzák meg.
A nemzeti lét megteremtése élet és halál, lét és nemlét kérdésévé válik:
„Áldjon vagy verjen sors keze:
Itt élned, halnod kell.”
A hazáért feladatát vállaló egyén erkölcsi magasrendűségét kétségbevonhatatlan ténnyé teszi az áldozat, melyet meg kell adnia. Ugyanakkor determináló tény a kétszer is elhangzó „A nagyvilágon e kivűl / Nincsen számodra hely...”. Mintegy kizárja a cselekvésképtelen, választani képtelen emberi magatartást. Az egyén sorsa és a hazáé egy és ugyanaz volt, és az is marad. Az élet egyetlen lehetséges színtere az egyén számára a hazája.
A Szózatnak nemcsak a címe, a műfaja is szózat: a tömeghez, sokasághoz, a nemzethez szóló felhívás, szónoki beszéd. A vers témája és patetikussága miatt gyakran az óda műfajába sorolják, de ez nem fejezi ki eléggé a vers igazi célját: a közösség megszólításából adódó nemzetébresztő, buzdító szándékot. Vörösmarty verse a hagyományos ódák letisztult, egynemű hangulatával szemben a romantikus költő zaklatott lélekállapotának megfelelően szólal meg – ezzel is érzékeltetve, hogy a beszélő és a témája közti viszony rendkívül szoros. Az egyes szám második személyű beszédhelyzet azonban nemcsak a kinyilatkoztatás érzetét kelti, hanem a beszélő és hallgatóság azonosulását is. Mindaz, ami elhangzik, egyszerre üzenet és megélt személyes gondolat is egyben. Talán ebből fakad a vers bensőségessége.