Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Juhász Gyula

5122
Tiszai csönd -verselemzés
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Magyar nyelv

Válaszok

3
Szia


A vers keletkezése:
A vers 1910-ben jelent meg először A Hétben. Juhász Gyula otthon töltötte a vakációját. Az egyik este a Tisza parton volt, az ott átélt hangulatot jelenítette meg ebben a versében.

Vershelyzet:
A költő egyedül ül a Tisza partján. Az este csöndje, eseménytelensége felébresztette benne a magány érzését. A magány, a kirekesztettség érzése a kezdetektől jellemző volt Juhász Gyulára. Ez az érzés egyre erősebbé vált benne, ez magyarázza az öngyilkossági kísérleteket, a depressziót. (Magam a parton egymagam vagyok) A Tisza-part varázslata megnyugvást jelent a zaklatott idegállapotú, depresszióra hajlamos költőnek.

Címértelmezés:
A vers címe tájverse utal. Ám Juhász Gyula tájversei sohasem öncélúak, mindig mélyebb tartalom van mögöttük. Elsősorban a saját hangulatát, benyomásait vetíti ki a tájra.
A Tisza-part számára az otthont jelenti.
A csönd. Hétköznapi értelemben akkor beszélünk csendről, ha semmiféle hangot nem hallunk. A zajok teljes hiánya megfoszt minket rengeteg információtól, ez bizonytalanságot, félelmet okoz. Igazi békés, megnyugtató csöndről akkor beszélünk, ha apró zajok vesznek körül minket. Például egy réten fúj a szél, énekelnek a madarak, zümmögnek a bogarak. Ilyenkor tudjuk, hogy biztonságban vagyunk, hiszen ha veszély közeledne, a természet elhallgat. A versben leírt csönd is ilyen: tele van apró neszekkel (harmonikaszó, tücsökciripelés, vízcsobogás).

A vers stílusa:
A vers impresszionista stílusú.
A Tiszai csönd olyan, mint egy festmény. Igazából nem történik benne semmi, a látvány és a hangulat a fontos. Alig van benne ige, azok sem mozgalmasak (fon, nem mozdulnak, szól, felel, ballag). A z igék aránya 16 % a versben, a névszóké 55 %.
A színek közül a mélyebb tónusok szerepelnek. A legjellemzőbb a barna, a fekete, amelyből élesen válik el az ezüst és a sárgás-vörös (barna pók, ezüstösek, tüzeket raknak).
Az impresszionisták által kedvelt témákat jelenít meg: a vizet és az estét, illetve a kettő találkozásával a vízparti estét.
A zeneiséget a rímen és ritmuson kívül az alliterációk képviselik. Ebben a versben mindössze egy található belőle, ám az erősen kiemelkedik a környezetéből. Egyrészt a vers hangsúlyos helyén van: a lírai én megjelenése előtt, másrészt az egész sor alliterál (hallgatják halkan a harmonikát), harmadsorban a szokatlan szórend miatt. Nem a hallgatás a halk, hanem a harmonikaszó. Köznapi módon így hangzana: hallgatják a halk harmonikát.

Verselése:
A vers hangsúlyos verselésű. Az Ady által felújított régi versforma uralja: az Ady-tízes.
A sorok páros rímei fokozzák a vers zenei hatását.

Magam a | parton || egymagam | vagyok, 3 | 2 || 3 | 2

Tiszai | hajók, || néma | társatok! 3 | 2 || 2 | 3


A vers szerkezete:
Az I. rész az 1-2. versszak. A vers kezdő soraiban az este, a sötétedés térhódítását figyelhetjük meg egy komplex képben. A komplex kép azt jelenti, hogy több költői kép fonódik össze benne.
Hálót fon az est, a nagy barna pók.
A pók = az estével. Ez metafora. A két szóhoz kapcsolódó tartalom viszont felcserélődött.
Eredeti formájában így nézne ki:
est pók
- nagy, barna - hálót fon

A felcserélés után így fest:
est pók
- hálót fon - nagy, barna

A kép még egy költői eszközzel bővül: az estét megszemélyesíti a költő. Hálót fon, azaz emberi cselekvést végez.
Az este térhódítását, a sötétség terjedését a hangok is segítik elképzelni. A 10 magánhangzó közül 9 mély. Az egyetlen magas magánhangzó a sor közepén található, ez szinte az égbolt kupolaívét idézi fel. A sötétség lágyságát, puhaságát a lágy mássalhangzók adják vissza. A 15 mássalhangzóból 10 a lágy mássalhangzók közé tartozik (l, n, gy, b, r, h).
A 2. sorban felbukkan a hajó-motívum, amelyik a vers végére szimbolikus értelmet nyer.
A 2. versszakot a hajómotívum kapcsolja az elsőhöz. Az 1. versszakban a látvány uralkodott, a 2.-ban a hangok veszik át a szerepet. A csöndben a látás beszűkül, most a hangok terjedésével tágul a világ. A közelben az egyik hajón harmonika szól, a távolban egy tücsök felel rá. A közel-távol ellentéte készíti elő a következő versszakot.
A II. rész a 3-4. versszak, amelyik egy újabb egységet alkot. Összefonódik az égi és a földi táj; a hold és a csillagok, Szeged és a Szeged környéki tanyák.

Az égi rónán ballag már a hold.
A róna a jellegzetes magyar alföld, ahol a pásztor ballag a nyájával. A megszemélyesítéssel (ballag a hold) a hold az ég pásztorává válik.
A 4. versszak tovább bontja ezt a képet. A tanyák az alföld jellegzetes települései, körbeveszik a nagyobb városokat. Magányosak, távol vannak a központtól. Az égi jelzővel ezek a tanyák felkerülnek az égre. A kép perspektívája kitágul, egyszerre fogja át az eget és a földet. A csillagok fénye visszatükröződik a folyóban, a tanyák tűzfényei elszórtak és magányosak az éjszakában, mint az égen a csillagok. Itt is, akárcsak az első képben, a metaforát egy megszemélyesítés egészíti ki: tüzet raknak az égi tanyák, azaz a csillagok sorra kigyúlnak az égen.

Magam a parton egymagam vagyok
A III. rész az 5-6. versszak. A tájban egyszer csak megjelenik a költő alakja (lírai én). Ez a sor ugyanazt az akusztikai hatást képviseli, mint az első sor: 9 mély, 1 magas magánhangzó. A magas magánhangzó a sor közepén található. Itt 14 mássalhangzóból 11 tartozik a lágyak közé. A hangok hatására a kép még mélyebb, még sötétebb, mint az elején, kifejezi Juhász Gyula sötét hangulatát.
Akárcsak az első képben, itt is egy metaforát látunk, ezúttal a költő azonosítja magát a hajókkal. Az irodalomban nagyon régi metafora a víz, és a rajta haladó hajó. A víz az élet, a sors, a hajó pedig az egyes emberek élete. Azzal, hogy ezek a hajók nem haladnak, hanem egy helyben állnak, pontosan érzékelhetjük a költő hangulatát: az ő élete is hiábavaló, nem halad sehová.
Összegzés:
A vers három részében háromszor tűnik fel a tiszai hajók kifejezés. Az utolsó részben megtörténik a költő és a hajók teljes azonosulása. Az 5. versszakban még E./1. személyben szól a költő, a 6.-ban már T./1. személyben. A hajóknak a sorsa az élete a haladás, az ÚT, a CÉL. A költő végre megpihen, nem űzik, nem vonják hiábavaló célok, vágyak. Az itthon határozószó fejezi ki ezt a megérkezést.
A költő magányosságát feloldották a hold, a csillagok, akiket a megszemélyesítésekkel a hideg fenségből emberségessé szelidített. A hold ezüst varázslata élővé tette a hajókat is, akik így társaivá válhattak a költőnek.
Az este varázslata felébreszti a költőben a lehetőségeket. Ezért is hangsúlyozza kétszer is:
Ma nem üzennek hívó távolok,
Ma kikötöttünk itthon, álmodók!
0

0

Legyszi jelöld megoldásnak! Koszonom
0