Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Töri

526
1.Gyűjtsük vázlatpontokba Bethlen Gábor intézkedéseit!
2.Hogyan szilárdította meg Bethlen a hatalmát?
3.Milyen gazdasági-pénzügyi intézkedéseket hozott?
4.Mit takart a „deák széptudományok” kifejezés?
5.Hogyan történt a kultúra fejlesztése?
6.A reformációnak melyik irányzata jelent meg azzal, hogy morva mesterembereket fogadott be Erdélybe?
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Történelem

Válaszok

1
1. Intézkedései
Fejedelmi abszolutizmust alakított ki (megnövelte a saját birtokait, háttérbe szorította a rendeket, stb.), visszaadta Nagyszebent a szászoknak, jó kapcsolatot alakított ki a törökkel, dinasztikus kapcsolatot alakított ki a brandenburgi választófejedelemmel (feleségül vette Brandenburgi Katalint), gazdaságpolitikájával és kultúrpolitikájával Erdély aranykorát teremtette meg, bekapcsolódott a harmincéves háborúba (1621: nikolsburgi béke)

2. A törökkel jó viszonyt ápolt, így a segítségükkel szerezte meg az erdélyi fejedelmi címet.

3. Gazdaságpolitika
Bevételeit az állandó zsoldoshadseregre (hajdúk, végvári vitézek), várak megerősítésére, és a kultúra fejlesztésére fordította. Ezt regálékból (vámok, bányák, pénzverés, fejedelmi birtokok), monopóliumokból, adókból (városok, szászok, jobbágyok adója) fedezte. E mellett vámokkal védte a hazai termelést (merkantilista jelleg), és állami monopóliumokat vetett ki meghatározott termékekre (pl.: higany, méz, viasz, szarvasmarha), mellyel célja az volt, hogy minél több maradjon az országban. Az ipart is fejlesztette. A rendkívüli hadi szükségletet a céhek nem tudták ellátni, így gyakran bízott meg céheken kívülieket termeléssel. Külföldi bányászokat, kézműveseket (habánok=morva anabaptisták) az iparfejlesztés miatt, zsidókat a szabad kereskedelem folytatása miatt hívott az országba.

4. A „deák” a latinból átvett szó, mely alatt a tanulókat, diákokat értették. A latinul tanuló embereket nevezték így. Bethlen felismerte, hogy műveltséggel kell pótolni a belső erőforrások hiányát, ezért az oktatáspolitikát fejlesztette.

5. Kultúrpolitika
Az adóemelésekből fejlesztette a kultúrát, melyekből késő reneszánsz udvartartást hozott létre Gyulafehérváron itáliai építőművészek segítségével. Iskolákat alapított (pl.: gyulafehérvári főiskola), valamint támogatta a diákok külföldi tanulmányait (Apáczai Csere János hazatérésekor magyar nyelven tanított). Fejedelmi könytára is híres volt. Európa egyik leghíresebb nyomdásza (Misztótfalusi Kis Miklós) is a kultúra fejlesztése miatt került ki tanultan. Biztosította a szabad vallásgyakorlatot.

6. Az anabaptizmus (újrakeresztelők) jelent meg.
2