Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

SOS Töri Nagyon fontos

457
Ebből kéne egy 10-15 mondatos fogalmazás.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Általános iskola / Történelem

Válaszok

2
Témakör?
0

Rövid történet:
Több száz évvel azután, hogy Juan Sebastián Elcano Viktória nevű karakkjával a világon elsőként megkerülte a Földet (miután az elhunyt Magellán után az ő vezetésével tért vissza a flotta Spanyolországba), 2004. októberében 20 spanyol fiatal tengerész indult útnak a hajó pontos másával Sanlúcas de Barramendából. A 2 évig tartó expedíció tagjai számos megfigyeléssel járultak hozzá, hogy megértsük, milyen lehetett az élet a karakkokon és karavellákon a nagy földrajzi felfedezések korában. Mint kiderült: embert próbáló.

A hajózás forradalma:
A 15. század végén forradalom zajlott le a hajózásban. A portugál tengerészek Afrika partjainál szerzett tapasztalatai alapján megkezdték a két újfajta – felfedezésekre és nyílt tengeren való hajózásra alkalmas – hajótípus, a karavella és a karakk kifejlesztését. A Portugáliában készült hajók rövid időn belül az egész atlanti térségben elterjedtek, annak ellenére, hogy a légköri tényezőkre érzékeny és rothadásra hajlamos faanyagból készültek. Ennek kiküszöbölésére fenyőgyantával vagy halolajjal kenték be őket. Ezzel azonban leginkább csak azt érték el, hogy a ragadós és büdös anyagtól több mérföld távolságra is érezni lehetett a flották közeledését.
A 2-6 hajóból álló flották legénységének létszáma nagyon változó volt. Habár léteztek karakkok, amelyek befogadóképessége a 190 főt is elérte, általában 45 fővel, míg a karavellák esetében 25 fővel vágtak neki az hajóútnak, de már ez is zsúfoltságot eredményezett. Figyelembe kellet venni azonban az expedíció magas halálozási rátáját is.
Míg a hajók irányítóit a hátsó, fedett részben szállásolták el, a legénység a fedélzeten, főként a túlzsúfolt hajóorrban pihenhetett a szabad ég alatt, ami rengeteg veszekedésre adott okot. A hajók hátsó részei és a hajófenék a szállítmány és a szerszámraktár számára kijelölt hely volt.
Éjszakánként a legénység néhány tagjának mindig ébren kellett lenni, az őrök négy órás turnusokban váltották egymást. Mindegyik őrségnek megvolt a maga neve. Naplementekor lépett szolgálatba a ”guardia de prima” (első őrség), amely egészen éjfél utánig volt szolgálatban. Ekkor a „guardia de modorra” következett, ami arról kapta a nevét, hogy ebben a szakaszban volt a legálmosabb mindenki, valamint ekkor volt a leghidegebb is. Kevéssel napfelkelte előtt lépett munkába az utolsó éjszakai csapat, a „guardia de alba”, a hajnali őrség.
Az éppen őrségben lévő tengerészek irányították a hajólapátot és számos karbantartási munkát is ők végeztek el ekkor. Különböző manőverek végrehajtásánál, vagy a szélirány változása esetén azonban szükséges volt, hogy szinte a teljes legénység részt vegyen a kötélzetnél és a vitorláknál a munkában, ami miatt a pihenés nem volt mindig megszakításoktól mentes.
Hajnalban a legénység tagjai kis adag kétszersültet ettek, bort ittak és elfogyasztottak egy darab szalonnát vagy szardíniát, majd délben megtartották a nap legfontosabb étkezését. A konyhamester szétosztotta a bort, a vizet, az ételt. 1531-től kezdve a parancsok kimondták, hogy a napi adag fejenként 690 gramm kenyér, 1,5 liter víz és 1 liter bor lehetett, de a kapitánynak joga volt csökkenteni a mennyiséget, ha az út elhúzódott – ami elég gyakran előfordult.
Az étkezés után a hajóskapitány a segítőjével meghatározta a földrajzi szélességet, a hajó aktuális pozícióját, melyet a hosszúság és a szélesség kiszámításával tudtak megállapítani.
Alkonyatkor a tengerészek megtisztították a fedélzetet és elfogyasztották a vacsorájukat, amely nagyjából az ebéd adagjának a felét tette ki. A hajó ezek után a sötétben ment tovább; a tűztől való félelem miatt az iránytűt megvilágító mécsesen kívül nem használhattak semmilyen fényadásra használatos eszközt. Azért, hogy elkerüljék a flotta szétszóródását az éjszaka folyamán, a flottát vezető karakk a tatján hajólámpát vitt, melyet parancsok kiadására is használtak.
0