Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
érvelő fogalmazás
letike99
kérdése
1718
érvelő fogalmazást kell irnom de nem tudom hogyan álljak hozzá :(
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Irodalom
Válaszok
1
oroszlan2001{ Polihisztor }
válasza
Érvelés az iskolai fogalmazásban ( bár felhasználható más helyzetben is )
ÉRV: olyan állítást jelent, amit a közlő bizonyítékokkal támaszt alá.
ÉRVELHETÜNK:
a hétköznapokon , ha például meg akarunk vitatni valamit valakivel. Ilyenkor vigyázzunk arra, hogy érveket érvekkel állítsunk szembe egymással. ( Ne az öklünket,izomerőnket, hangerőnket használjuk érvként)
az iskolai fogalmazásoknál
kompetenciafelméréseken stb.
ÉRVELÉS:Funkciója szerint lehet a szövegtípus érvelő.
CÉLJA: meggyőzés
Hogyan?
Vagy írjunk le egy állítást, egy tételmondatot és érvekkel bizonyítsuk annak igazságát, esetleg ellenérvekkel a hamisságát. ( deduktív módszer)
Vagy tényeket elemezzünk , s a végén fogalmazzuk meg a következtetésünket. (induktív módszer)
Egy fogalmazáson belül nem célszerű keverni a kettőt.
Mit jelent mindez a gyakorlatban?
Vagy találjuk meg azt a fontos gondolatot - a megadott témában-, amire felépítjük érveinket . A bizonyítékainkat valamilyen logikus rendbe soroljuk, ne csak úgy össze-vissza , ahogy eszünkbe jut. ( Írjunk vázlatot segítségül) ( deduktív)
Vagy találjuk ki, hogy mi lesz a dolgozatunk utolsó mondata , és az egész dolgozat szövegét, bekezdéseit ennek a gondolatnak a szemszögéből fejtsük ki. (induktív)
Hogyan szerkesszük meg ?
Bevezetés:
leírni azt az állítást, aminek igazát ( hamisságát) akarjuk bizonyítani ( deduktív)
Ha a végére tartogatjuk a fontos gondolatot, akkor a problémát vessük fel a bevezetésben .
Tárgyalás:
vagy felsorakoztatjuk azokat az érveket, amivel bizonyítani szándékozzuk a bevezetés állítását.Bizonyításainkat is leírjuk. Bekezdésekre tagoljuk. ( Érv - bizonyítás; új érv-bizonyítás )
vagy érveket gyűjtünk, írunk le ,magyarázzuk , s a végén következtetést vonunk le
( az utolsó mondatot) ( Ezt is több bekezdésben)
Természetesen a tárgyalás bekezdéseibe kerülhetnek ellenérvek, cáfolatok is.
Befejezés:
Vagy ide kerül a legfontosabb gondolat , úgynevezett tételmondat ( induktív módszernél) . A bevezetésben felvetett problémára itt adjuk meg a választ.
Vagy megerősítjük azt a gondolatot, amit a bevezetésben állítottunk. ( deduktív módszer alkalmazása esetén)
Mire figyeljünk a mondatalkotásnál ?
Legyen átmenet a bekezdésekben leírtak között. Gördülékenyen fogalmazzunk.Minden bekezdésben lehet egy fontos állítás, de nem a témához tartozó legfontosabb !
Ne legyen egyhangú, szürke a fogalmazásunk. Mindenhol kerüljük a szóismétlést. ( Csak akkor alkalmazzuk, ha egy gondolatot nyomatékosítani akarunk)
Ha valami új dolgot írunk ( amit addig nem említettünk) célszerű megmagyarázni. Pl, ha egy új név kerül a bekezdésbe , feltétlenül használjunk értelmező jelzőt,
Mondataink egyszerűbbek, világosak legyenek. Ne használjunk többszörösen alárendelt mondatot. Ne ismételgessük a kötőszavakat egy hosszabb mondatban ( pl. hogy)
Ha a bizonyítás idézettel történik, vigyázzunk a helyesírására. Nem árt átismételni , milyen idézeteket ismerünk. ( tartalmi, szó szerinti , vagy a saját mondatunkba beépítjük az idézet egy-egy szavát)
Ha például egy versről készítünk érvelő fogalmazást , akkor ne írjuk le ugyanazokkal a szavakkal prózában is azt , amit az idézet úgyis kifejez.
Fontos még:
Az érvelő szövegtípusnál alaposan át kell gondolni, milyen sorrendbe írjuk le az érveinket, ne csak ötletszerűen szórjuk tele velük a fogalmazást.