Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Ady Endre költészete 8.o

797
Ady költészete valaki segít?
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Általános iskola / Irodalom

Válaszok

1
Ady Endre
(1877-1919)
Jelentősége:
Új korszakot nyit a magyar irodalomban
Önérzetesebb saját küldetésének és tehetségének tudatában lépett fel
Újszerű költői programja:
- az új áramlatok befogadása ezáltal a lét problémáinak kifejezése
- Messiás szerepének a vállalásaezáltal a magyar lét problémáinak
kifejezése
Élete:
Érdmindszenten született hétszilvafás nemesi családba, amelyre a paraszti
életforma volt jellemző. Iskolái:
Érdmindszenti ált. isk.
Nagykárolyi Piarista Gimnázium
Zilahi református kollégium
Debreceni jogi egyetem (tanulás helyett debreceni lapoknál dolgozik)
1900 Nagyvárad, élénk szellemi élet, Szabadság c lapnál dolgozik majd a
Nagyváradi Napló c lapnál. Itt kapja el a szifiliszt, és itt találkozott Diósy
Ödönné Brüll Adéllal (nagyon művelt magyar asszony, aki Párizsban élt). Elutazott
Párizsba itt fejlődik költészete, majd visszaköltözött Pestre és a Budapesti
Naplónál dolgozott.1908 a Nyugat című laphoz csatlakozik, ahol haláláig
főmunkatárs. Többször járt külföldön egészsége folyamatosan romlott, 1912-ben
szakított Lédával („Elbocsátó, szép üzenet”). 1911-től levelezik Boncza Bertával,
akivel később összeházasodtak („Csinszka versek”). A háború teljesen
összetörte, nem volt lap, ami közölte volna verseit.1919- ben meghalt.
Újításai a magyar irodalomban, életműve:
Költői hitvallásában és lírai önszemléletében
A versritmus megújítása
Komplex módon alkalmazza az ütemhangsúlyos és időmértékes verselést:
Kevert ritmusú vers (1 versen belül váltakoznak üth. és időm. sorok)
Ötvözött versritmus (1 soron belül mindkettő megjelenik)
Szimbolista- szecessziós látásmód
Szimbolizmusának jellemzői: -szimbolizmussal nem allegorikus, hanem mítikus,
ezért képei sokszor nehezen értelmezhetőek
-Verseinek erős politikai, forradalmi töltése van
Szecessziós látásmód: -személyiség-kultusz
-Halál-kultusz
Kötetei: Versek, Még egyszer, Új versek (1906), Vér és arany, Ki látott
engem?, Halottak élén, Az utolsó hajók…
Képzetkincs forrásai:
Magyar történelem, Biblia, Ősi életforma, Antik mitológia, Orientalizmus,
Égitestek, Civilizáció alapelemei, Önálló mítoszalkotás, Színek, fogalmak
ismétlése, nagybetűs írása
Költészetének egyéb formai jellemzői:
Szokatlan jelzők,Jelző halmozás, Szinesztéziák ,Paradoxonok, Igék halmozása,
vagy hiánya.
Témái:
Szerelem; Forradalmi versek; Magyarság sorskérdései; Halál; Pénz, pénz hiánya;
Háború; Politika; Isten-élmény
A magyarság sorskérdései, a Magyarság-versek
Általános jellemzői:
Rokoníthatók az ars poeticákkal és a Magyar ugar versekkel
Ellentmondásos hazaszeretet, aminek az egyik oldalán megjelenik a
nemzetféltés, szeretet, ragaszkodás, a másik oldalon viszont a nemzet
ostorozás, kíméletlen kritika a magyarság akarathiánya, tehetetlensége,
széthúzása miatt.
A Magyarság- versek fő kérdése: Van-e a magyarságnak jövője Európa
erős, fejlett népei között?
Nekünk Mohács kell (1908)
Az Illés szekerén című kötetben jelent meg.
Sajátságos himnusz:
Kételkedik Isten létében „Ha van Isten”
Csapásokért könyörög és nem áldásért
Vers hangulata: indulatos, megvető, ostorozó.
Eszközei:
Tiltó mondatok („ne könyörüljön”)
Felszólító mondatok
Ismétlések (verje csak, verje, verje)
Fokozás (üssön, csak ostorozzon)
Ver ige szinonimái (üssön, ostorozzon, rángasson)
Magyar népre vonatkozó metafora (Cigány – népek langy szívű sihederje)
megvetést sugároz
Lírai én szerepe:
1. vsz.: E/3-ban beszél a magyarságról, és fajtának nevezi, kívülállóként
szólítja meg Istent
 2. vsz.: E/1-ben ír és magyarnak vallja magát -> következésképpen
önmagára is verést kér Istentől
 3. vsz.: T/1-ben ír azonosítja magát a magyarsággal és ugyanazt a sorsot
vallja
Vers ritmikája
Az indulatosságot támasztja alá az anaforával is (Ha van Isten,…), és
szótagszámmal is (11,7,11,7).Rímképlete: aabb, vagyis páros rím.
Cím:
Mohács a magyar nemzeti katasztrófa szimbóluma, jelentése: a magyarság csak
akkor képes életben maradni, ha egy nemzeti katasztrófa felrázza
tespedtségéből.
A fajok cirkuszában (1910)
A Minden-titkok versei című kötetben jelent meg.
Cím:
Fajok= népek, nemzetek
Cirkusz=a népek összessége, esetleg Európa
A versben a magyarság elmaradottsága miatti keserűség, szomorúság szólal meg.
1. vsz.: lírai én megjelenése (sírom el…)
6.-7. vsz.: lírai én (látom, nyomorúságom…)
8. vsz.:T/1
1. vsz.:
Témamegjelölés, a magyarság reménytelen állapotáról szól a vers, azonosítja
magát népével a költő.
Az elmaradottság érzékeltetése:
Megunt ócskaság, elhányt guzsaly, cammog, koldus, nyomorúság, Céljainkat
elcélozták, Életünket már elélték…
Reménytelenség:
Kár a harcért, nincs magyarság, Húsvéttalan a magyarság, Bohóc- sors
A húsvét a megváltás szimbóluma.
Mégis-morál:
A költő mindennek ellenére vállalja a feladatát: „írni, tenni, Mégis űznek nagy
parancsok…”; „Mégis néha ezért mindent lángba dobnék…”
Zaklatottság formai jelei:
Változó hosszúságú sorok
Félrímek axax
Ismétlések
Ellentétek:
Húsvéttalan - nagy parancsok
Ócskaságunk - ideálunk
Kár a harcért - harcba szállunk
 Nincs magyarság  Magyar bolyba
Mitológiai párkákra utal: guzsaly.
A költő követendő magatartása:
Vátesz sors, vagyis a nemzet féltése a pusztulástól, a nemzet ostorozása és a
kiút megmutatása.
A föl-föl dobott kő (1909)
Szeretném ha szeretnének című kötetben jelent meg.
Cím:
A központi szimbólumot fejezi ki:
Kő= költő
Gravitáció= hazaszeretet természeti törvényként az ember akaratától
független
Föl-földobott= eltávolodás, visszaesés  A hazaszeretet ellentmondását
fejezi ki.
A vers megszólítottja:
Magyarország (E/2)
Az összetartozást kifejező és birtokviszonyt jelölő szavak: országom, te fiad
vagyok, te orcádra ütök…
Bátran alakíts rajta! :)
Módosítva: 3 éve
0