Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Rómeó és Júlia komédia és tragédia váltakozása

1225
Igazold konkrét példákkal, hogy a mű első fele inkább komédia, második fele pedig inkább tragédia! Hol van a fordulópont?

Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
Rómeó, Júlia, RómeóÉsJúlia, irodalom, sos, komédia, tragédia
0
Középiskola / Irodalom

Válaszok

1
Shakespeare leghíresebb ifjú kori tragédiája a Romeo és Júlia. Műfaja igazából lírai jellegű szerelmi tragédia, amely a kölcsönös vonzalomra épülő, szabad párválasztáson alapuló hitvesi szerelem jogát hirdeti.
A fiatalok akaratlanul is szembe kerülnek a régi feudális erkölcsökkel és a szülői önkénnyel.
Shakespeare a feszültség növelése érdekében gyakran váltogatja a komédia és a tragédia elemeit.
A komédiákra jellemző a helyzetkomikum, ami sokszor félreértésekből fakad. Ez a mű is hemzseg a félreértésektől:
Mercutio többször is azt hiszi, hogy Romeo még Rozáliába szerelmes.

Romeo: Rózsát mondtál?
Mercutio : Nem is Rózát!
Romeo: No, azzal bakot lőttél volna!
Mercutio: Inkább lövök sutát.

Eleinte Lőrinc barát is azt hiszi, Romeo Rózánál töltötte az éjszakát, nem érti, mit akar tőle Romeo hajnalban. Romeo nem tudja, hogy Júlia csak tetszhalott, s ezért megöli magát. Capuletné azt hiszi, hogy Júlia Tybaltot siratja, noha valójában Romeo száműzetése miatt sír.

Szintén a komédiákra jellemző, hogy a cselekményt a véletlenek irányítják. Ebben az alkotásban is bőven előfordul a véletlen:
Romeóék véletlenül, az írástudatlan szolga jóvoltából értesülnek Capuleték estélyéről.
Romeo és Júlia véletlenül szeretnek egymásba, pedig ennek nem lett volna szabad megtörténni.
Romeo véletlenül segíti elő Mercutio halálát: Tybalt tőre az ő hónalja alatt hatol át Mercutióba.
Romeo szolgájától előbb értesül Júlia „haláláról”, Lőrinc hírvivője a járvány , tehát a véletlen miatt nem jut el az igazsággal. Lőrinc csak Romeo halála után ér a kriptába, Júlia pedig csak Romeo öngyilkossága után ébred föl.
A humor is fontos szerepet játszik a műben. Ezeknek a tréfáknak a nagy része Mercutio és a Dajka szövegében fordul elő. A szolgák nyelvi poénkodása nevetséges. A dajka kövérsége és bőbeszédűsége komikus. Mercutio folyamatos szójátékai, szócsavarásai, állandó tréfálkozása mulatságos. Ő az, aki még a saját halálos sebéből is tréfát, szójátékot csinál. Általában a tragédiának valamely szereplő jellembeli hibájából fakadóan kellene bekövetkeznie, itt pedig a véletlen és nem pedig a jellemhiba vezetett a szerelmesek halálához.
Remélem ezek a gondolatok segítik a komikus és tragikus elemek további gyűjtését.
Módosítva: 3 éve
0