Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Magyar

313
Ki volt Petőfi Sándor
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
-1
Középiskola / Irodalom

Válaszok

1
Nagy magyar költő. Kiskörösön született. A „márciusi ifjak” egyik vezetőjeként részt vett az 1848. március 15-i forradalomban és a szabadságharcban Bem apó mellett.
Állítólag a segesvári csatában vesztette éltétét. De vannak akik szerint nem. Eltűnése nem tisztázott. Felesége Szendrey Júlia. Arany János barátja.
Népies költemények: Befordúltam a konyhára… , A virágnak megtiltani nem lehet… , A borozó , Anyám tyúkja
Családi költemények: Egy estém otthon, Füstbement terv, István öcsémhez
Elbeszélő költemények: A helység kalapácsa , János vitéz , Az apostol
Tájköltemények: Az alföld, A Tisza, A puszta, télen
Szerelmi költemények: Fa leszek, ha… , Reszket a bokor, mert… , Szeptember végén, Minek nevezzelek?
Forradalmi látomásköltészet: A XIX. század költői , Egy gondolat bánt engemet… , Nemzeti dal, Föltámadott a tenger…
A szabadságharc versei: Nemzeti dal, Csatadal, A vén zászlótartó, Európa csendes, újra csendes…
Élete:
1823. január 1-én, Kisőrösön született. Apja Petrovics István, mészáros. Anyja Hrúz Mária öccse István. Mikor Petőfi 2 éves volt, Kiskunfélegyházára költöztek, ezt a helyet tekinti szülőhelyének. Kiskunfélegyházán, Kecskeméten, Sárszentlőrincen, Pesten, Aszódon, Selmecbányán, Pápán (itt ismeri meg Jókai Mórt) végzi tanulmányait.1839-ben katonának állt, de testalkata miatt nem bírta sokáig a fizikai megterhelést. Többször is vándorszínésznek szegődött. 1842-ben nagy dicsőség érte, hiszen az Atheneum című folyóiratban megjelent A borozó. Pestre ment és megkereste verseivel Vörösmarty Mihályt és Bajza Józsefet. Ez után egy ideig az Országgyűlési Tudósítások másolásából tartotta el magát, majd Debrecenben nyomorgott vándorszínészként, ekkor határozta el, hogy felhagy a színészkedéssel. Összeírta verseit és Pestre ment, ahol ismét Vörösmarty pártfogását kérte. Szendrey Júliát elveszi feleségül Erdődön, Kóltóra mennek nászútra (Reszket a bokor, mert, Szeptember végén). 1846-ban megszervezte a Tízek Társaságát.1847-ben, miután elolvasta a Toldit, levelezésbe kezd Arany Jánossal, akivel barátságot köt.1848-ban a március 15-ei események egyik irányítója (Nemzeti dal). A szabadságharc folyamán csatlakozik Bem seregéhez, majd 1849. július 31-én eltűnik a segesvári ütközetben.
Témái:
Tájlírák
Forradalmi versek
látomásköltészet
Szerelmi költészet
Családi líra
Népies költészet
Személyes vállság költészet: felhők ciklus
Ars poetica-k
Sors nyiss nekem tért
Vallásos színezetű a keresztény vallás szimbólumai vannak benne: kereszt, láng stb. Megjelenik a „vátesz”költő szerepe: az emberiség társ.-i bajainak megoldója a forradalomban -> forradalom előtti optimizmus.
Szabadág, szerelem!:
Megjelöli költészetének két legfontosabb témakörét és megszabja a jellemző értékrendjét is a szerelemért az életét adja, a szabadságért pedig feláldozza a szerelmét is.
A XIX. század
költői:
Versében 1846. után jut el egy újfajta költő-ideál kialakításáig, egy új művészi hitvilág hirdetéséig. A vers szerint a költők isten küldöttei a tehetségük és a prófétai szerep miatt. Egy lángoszlop, mely a zsidókat vezette Kánaánba, ahogy a költészet vezeti a népet. Ezt a követelményt állítja a többi költő elé. Indulattal érvel és bizonyít.
1. vsz.: Tiltással figyelmeztet a feladat rendkívüliségére.
2. vsz.: Meghatározza a népvezér költők szerepét és rendeltetését
3-4. vsz.: Felháborodottan átkozza meg a gyáva és hamis hazug próféták magatartását.
5. vsz.: A vagyoni jogi és kulturális egyenlőség elképzelése túlmutat a közeli jövőn. A cél elérése nem kétséges, de az időpontja bizonytalan.
6. vsz.: A költő itt már nem láttatja magát, nem szól személyes részvételről, sőt talán tétovasága azt jelzi, hogy munkájának eredményét se fogja megérni.
Dinamikus, mozgalmas a vers, megjelenik benne az újító költők sorsa. Utópisztikus jövő leírása és a jó költő jellemzői: hasznos élet, szép halál. A címben jelöli az időt és megszólítja a költőket.
Az Apostol:
A mű keletkezésének előzménye a szabadszállási kudarc, amivel együtt megváltozott politikai világszemlélete: a nép befolyásolható, ezért helyette kell cselekedni. 1848. szeptemberében keletkezett, műfaja romantikus elbeszélő költemény, az ebből áramló lelki állapot lemondó, melankolikus, megjelenik benne a nyomor és szenvedés, s egyben társul a nyomor az erénnyel. A mű egy forradalmár életét dolgozza fel születése napjától haláláig, pontosabban kivégzéséig. Romantikus túlzások találhatók a gyermek Szilveszter sorsának igen részletező leírásában: „Lopott, koldult, szolgált”- ennyiből állt gyermekkora, de a részeges tolvaj, az elhízott koldusasszony és a gőgös, pökhendi úrfi rajza kitűnő jellemkép. A tragédia abban rejlik, hogy magára marad: népfelvilágosító tevékenysége nem elégséges ahhoz, hogy megtörje a zsarnokság és a szolgaság évszázadok alatt kialakult, egymást feltételező és erősítő rendszerét. Ezt a bűvös kört csak erőszakkal lehet megszakítani: az évtizedes börtönbüntetést szenvedett, családját vesztett forradalmár végső elhatározása jut. A sikertelen után életét vérpadon végzi, sírja jeltelen marad. A nép megváltója csak a következő nemzedékhez, a jövőhöz fellebbezhet. Szilveszter egyoldalúan ábrázolt, romantikus statikus hős: egyszerre embermegváltó, és világmegváltó is. Az eposzi hagyományokat követő „in medias res” kezdés a padlásszoba nyomorában jeleníti meg. Lelke elfedi gondjait, s az emberiség és az emberiség felszabadításához kér erőt Istentől. A túlzott eszményítést beárnyékolja az, hogy míg világboldogító terveit szövögeti, addig családja nyomorával szemben tehetetlen. Szilveszter elvont nép-fogalma 3 alkalommal kerül szembe a valósággal. A kétségbeesést az önvigasztalás oldja, ezért kettős erővel fog érte küzdeni. Hasonló csalódásban van része a titkos nyomdában megjelent könyve fogadtatása miatt. Eszméit mohón nyelte el a szomjas világ, mégis az elsápadt hatalom egyetlen szavára a megrémült nép megtagadta a könyvet, s szerzőjének megbüntetését követelték. Szilvesztert az utcán tartozatták le, s úgy vitték el, hogy még a családjától sem búcsúzhatott el. 10 év börtön után mikor kikerült, meglepve tapasztalta, hogy a világ semmit nem haladt célja felé, sőt az emberiség visszafejlődött. Szilveszter a maga elé tűzött célnak megfelelően egyedül vállalja a forradalmi tettet (rálő a királyra). Az apostolt ugyanúgy megrugdalják, leköpködik, mint annak idején Jézus Krisztust. (S halálát hasonlóképpen követelik.) Bár Az apostol epikai költemény, mégis a lírai elemek válnak uralkodóvá benne. Ezt a jellegét erősíti a cselekmény fő vonalának eseménytelensége és epikai elhanyagoltsága. Versformája jambikus lejtésű. Rímek nélküli szabad szótagszámú sorok alkotják. A befejezés azzal zárja a költeményt, hogy a késő századok szabad nemzedékei megemlékeznek majd azokról a szentekről, akik szolgaságban is szabadok voltak.
Ha úgy érzed, hogy segítettem, akkor kérlek jelöld megoldásnak a válaszomat. Köszi!
Módosítva: 5 éve
1