Keresés

Keresendő kifejezés:

Toplista

Toplista
  • betöltés...

Segítség!

Ahhoz, hogy mások kérdéseit és válaszait megtekinthesd, nem kell beregisztrálnod, azonban saját kérdés kiírásához ez szükséges!

Ferde hajítás

38
Ábrázolja egy v0=10m/s sebességgel eldobott test megtett útját a hajlásszög függvényében.(10 fokonként) Első dobás függőlegesen lefele, utolsó dobás pedig függőlegesen felfelé.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Fizika

Válaszok

2
Nem értem a feladatot. ha függőlegesen dobjuk, akkor a szög nem változik semerre

Mindenesetre van egy matlab kód, amit ferdehajításból írtam. Azt online matlab-ba bemásolva kipróbálhatod:

clc, clear, close all
syms t positive

%kezdeti értékek/adatok
v0=10; %kezdeti sebesség
y0=0; %kezdeti magasság
g=9.81; %gravitációs állandó
phi=45; %hajítási szög ]-90,90[

th=y0+v0*t*sind(phi)-0.5*g*t.^2==0;
k=linspace(0,eval(solve(th,t)),50);
x=v0*k*cosd(phi);
y=y0+v0*k*sind(phi)-0.5*g*k.^2;
axis equal

if max(x)<=10
set(gca,'xlim',[0 11],'ylim',[0 max(y)+1]); %fix a figure window mérete
else
set(gca,'xlim',[0 max(x)],'ylim',[0 max(y)]); %fix a figure window mérete
end

curve=animatedline('Color','r');
grid on
for i=1:length(k);
addpoints(curve,x(i),y(i));
drawnow;
title(['Ball at t=',num2str(k(i)),'seconds'])
ylabel('height (m)')
xlabel('distance (m)')
end
%% Számítások
repulesi_ido=eval(solve(th,t));
vx=v0*cosd(phi);
vy=v0*sind(phi)-g*t;

%ez fontos, mert ez adja meg, hogy melyik id?ben nézzük
m=repulesi_ido/2;
%must be =p, mely id?pillanatban vagy kíváncsi az y irányú sebességre?

y_sebesseg_t_idoben=eval(subs(vy,t,m));

%kijelzés
v=[repulesi_ido,max(x),max(y),phi,vx,y_sebesseg_t_idoben,m];
formatSpec='%1.3f sec-ig repült\r\n%1.3f m messzire ment\r\n%1.3f m magasra repült\r\n%1.1f° szögben hajítottuk el\r\n%1.1f m/s x irányú sebesség \r\n%1.1f m/s y irányú sebesség %1.1f sec idöpillanatban';

f=msgbox(sprintf(formatSpec,v(1),v(2),v(3),v(4),v(5),v(6),v(7)));

Viszont itt minden le van írva, amire szükséged van: http://fizika.mechatronika.hu/fizika/fizikalecok/ujkin/fugghajfel.pdf
Módosítva: 2 hete
0

A kommented alapján, ezeket kell használnod:

`x=v_0*t*cos alpha`

`y=v_0*t*sin alpha-g/2*t^2`

Ezeket az egyenleteket lelehet vezetni, ha felírod a mozgásegyenletét. Az x egyszerő egyenesvonalú egyenletes mozgás, az y viszont a g erő miatt olyan mint egy `s=1/2*a*t^2`-es képlet.

Ha az elmozdulásra kíváncsiak, akkor e kettő összege kell, ezért Pitagorasz tételének segítéségvel:

`Deltar=sqrt(x^2+y^2)`
1