Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Ballisztikus inga.

364
Sziasztok.
A csatolt képen szereplő feladatot szeretném megoldani. Ebben szeretném a segítségeteket kérni.
Köszönöm szépen.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Fizika

Válaszok

3
Találtam egy megoldást:
https://www.geogebra.org/m/WnkbRpR5#material/TXFzMLNN
(Az emelkedési szög állítható)
0

Bongoloé a helyes megoldás!
Módosítva: 4 éve
0

Rugalmatlan ütközéskor, amikor a két test "összeragad", akkor nem teljesül az energiamegmaradás, mert az energia egy része arra fordul, hogy deformálja a testeket, meg felmelegíti őket, meg ilyenek.
Csak az impulzusmegmaradást lehet használni!

Kezdetben az impulzus `m_1·v_1`, ebből `v_1` ismeretlen, `m_1=10\ g` (persze `kg`-ra át kell váltani).
Az ütközés után közvetlenül is ugyanannyi az impulzus: `m_1·v_1=(m_1+m_2)·v_2`
A gyakorlatban elég `m_2·v_2`-vel számolni, mert `m_1` elhanyagolható `m_2`-höz képest, nem szoktunk olyan sok tizedessel számolni. Szóval ez a képlet is megfelelő:
(1) `m_1·v_1=m_2·v_2`
(de ha pedáns a tanár, számolj `m_1+m_2`-vel 'm_2' helyett.)

Persze itt már egyik sebességet se tudjuk, de majd kijönnek...

Most visoznt már ütközés után vagyunk, most már deformálódtak a testek, úgy lendül ki az inga. Ekkor már használható az energiamegmaradás:
`m_2·g·h=1/2·m_2·v_2^2`
(megint csak `m_2`-t írtam, de igaziból `m_1+m_2` kellene. Mindegy, úgyis kiesik)
`g·h=1/2·v_2^2`
(2) `v_2=sqrt(2gh)`

A `h` magasság persze az, hogy milyen magasra emelkedett az inga:
(3) `h=r-r·cos "4,2"°`

Számold ki (3)-t (`r` persze az inga hossza; ugye érted a koszinuszos képletet?), aztán (2)-t, végül (1) alapján `v_1`-et.
2