Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Vidámparki játék

796
A vidámparkokban előforduló "Lökd meg a kecskét" játék a játékos karjának izomerejét teszteli. A "kecske" egy sínpályán könnyen guruló kocsi, amelyet a játékos egy lökéssel megpróbál lejtős pálya tetejére juttatni. Legalább mekkora erővel kell a 20 kg tömegű kecskét megtolni, hogy feljusson az 1,7 m magas pálya tetejére? Az erőt 0,6 s ideig tudjuk kifejteni, ezalatt tekintsük állandónak sz erőt. A súrlódástól, gördülési ellenállástól és a közeg ellenállástól tekintsünk el.

Előre is köszönöm
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Fizika

Válaszok

1
Az ismeretlen `F` erő `t="0,6"` sec-ig hat. Ezalatt gyorsul a "kecske" az `F=m·a` módon számolható gyorsulással.
`a=F/m`
A megtett út:
`s=1/2·a·t^2=1/2·F/m·t^2`
Ilyen úton hatott az F erő. Az erő munkája az `s` úton ennyi:
`W=F·s=1/2·F^2/m·t^2`

Ez a munka kezdetben mozgási energiaként szerepel, a végén pedig átalakul helyzeti energiává:
`W=E_h=m·g·h`

Ebből kijön az `F` értéke.

------------------------------
Az elejét lehet máshogy is számolni. Biztos tanultátok, hogy ha `F` erő hat `t` ideig, akkor a test lendülete ekkora lesz:
`I=F·t`
A lendület pedig `m·v`, ebből kifejezhető a sebesség:
`F·t=m·v`
`v=(F·t)/m`
amiből pedig a mozgási energia:
`E_m=1/2·m·v^2=1/2·m·(F^2t^2)/m^2=1/2·F^2/m·t^2`
Ugyanaz jött ki, mint fentebb is. A folytatás már ugyanaz, ez megegyezik a végső helyzeti energiával.
0