Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Fizika segítség

310
3.-7. Feladatig kellene megoldani SOS! Köszönöm!
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Felsőoktatás / Fizika

Válaszok

5
3)
`v=1600 (km)/h=...\ m/s` számold ki
`t="1,8"\ s`
Ha ennyi idő alatt gyorsul fel `v`-re, akkor a gyorsulása ennyi:
`a=v/t`

Az erő pedig, ami ekkora gyorsulást tud csinálni:
`F=m·a`
0

4)
`α=30°`
Csinálj egy rajzot a ládára ható erőkkel:
1) `F_h=50\ N` húzóerő a lejtő síkjában felfelé
2) `G=100\ N` nehézségi erő. Ezt kép komponensre érdemes bontani:
2a) `G·sin\ α` a lejtő síkjával párhuzamos, lefelé
2b) `G·cos\ α` a lejtőre merőleges nyomóerő.
3) van a lejtő tartóereje is, az ugyanakkora, mint a nyomóerő (ha nem egyforma lenne, felemelkedne a lejtőről), ez a kettő kiejti egymást.
4) Mivel nincs surlódás, nincs negyedik erő.

Az erők közül az 1) és 2a) az érdekes, ezek vannak a lejtő síkjában, Ezek eredője gyorsítja:
`F_e=F_h-G·sin\ α`
Ha kiszámolod, ez nulla lesz (számold ki persze), ezért nem gyorsul a láda. Ha nem nulla lenne, akkor a gyorsulás ebből jönne ki:
`F_e=m·a`
0

5)
A téglára ható erők:

`G=50\ N` nehézségi erő lefelé
`F_n=150\ N` vízszintes nyomóerő. Ez mind a két oldalon ekkora!
`µ="0,5"`

A surlódás maximális értéke a nyomóerőtől függ: `µ·F_n` lesz. Kettő van belőle a satu két pofája miatt, tehát a surlódási erő maximális értéke ekkora:
`F_"smax"=2·µ·F_n`

Mivel lefelé hat a téglára a nehézségi erő, lefelé akarja elmozdítani, ezért a surlódás felfelé irányú lesz, hogy ne mozduljon el a test. A surlódási erő nem `F_"smax"` lesz, hanem annál kisebb, pontosan `G`, hisz akkor lesz az erők eredője nulla, akkor lesz mozdulatlan a test.

Aztán elkezdjük felfelé húzni egy `F` erővel. Amikor `G`-nél nagyobb erővel húzzuk már, akkor az `F-G` erő akarja felfelé kihúzni, az ellen hat majd a surlódás. Mindaddig, amíg `F-G < F_"smax"`, a surlódás aktuális értéke pont `F_s=F-G` lesz, csak az most már lefelé hat (hisz `F-G` felfelé irányú). Akkora `F` erővel tudjuk felfelé kihúzni, amikor már `F-G = F_"smax"`.

`F=G+F_"smax"`
0

6)
`r=100\ m`
`m=1000\ kg`
`v=108 (km)/h=...\ m/s` számold át
`µ_t="0,8"`
`µ_(cs)="0,5"`

Körpályán kellene mozognia az autónak, amihez az kell, hogy hasson rá `F_(cp)` centripetális erő:
`F_(cp)=m·v^2/r`
Ezt az erőt a surlódás szolgáltatja. A tapadási surlódás maximális lehetséges értéke ennyi:
`F_"smax"=µ_t·F_n`
ahol `F_n` a nyomóerő, az most pont a nehézségi erőval azonos:
`F_"smax"=µ_t·m·g`

Most ezt kiszámolom én is:
`F_"smax"="0,8"·1000\ kg·10 m/s^2=8000\ N`
`F_(cp)=1000\ kg·(30 m/s)^2/(100\ m)=9000\ N`

A surlódási erő lehetséges maximuma nem elég a centripetális erőhöz, ezért meg fog csúszni a kocsi. Ha pedig megcsúszik, akkor már a csúszási együtthatóval kell számolni: annak a lehetsége maximuma:
`F_"cs,smax"=µ_"cs"·F_n="0,5"·1000\ kg·10 m/s^2=5000\ N`
Ez persze sokkal kisebb a tapadási surlódásnál, tehát még annyira se tartja körpályán a kocsit, csúszik. Ennyi lesz a fellépő surlódási erő, a típusa pedig csúszási surlódás.
0

7)
`m=2\ kg`
`F_1(30\ N; 16\ N)`
`F_2(-12\ N; 8\ N)`
`F_3=?=(x; y)`
`a(-8 m/s^2; 6 m/s^2)`

Tudjuk, hogy az eredő erő `F_e=m·a`
`F_e=2\ kg·(-8 m/s^2; 6 m/s^2)=(-16\ N; 12\ N)`

`F_e=F_1+F_2+F_3`
`(-16\ N; 12\ N)=(30\ N; 16\ N)+(-12\ N; 8\ N)+(x; y)`
`(-16\ N; 12\ N)=(18\ N+x; 24\ N+y)`
Ugye be tudod fejezni?
0