Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Fizika segítség
kiss.tomi98
kérdése
310
3.-7. Feladatig kellene megoldani SOS! Köszönöm!
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Felsőoktatás / Fizika
Válaszok
5
bongolo{ }
válasza
3)
`v=1600 (km)/h=...\ m/s` számold ki
`t="1,8"\ s`
Ha ennyi idő alatt gyorsul fel `v`-re, akkor a gyorsulása ennyi:
`a=v/t`
Az erő pedig, ami ekkora gyorsulást tud csinálni:
`F=m·a`
0
Még nem érkezett komment!
bongolo{ }
válasza
4)
`α=30°`
Csinálj egy rajzot a ládára ható erőkkel:
1) `F_h=50\ N` húzóerő a lejtő síkjában felfelé
2) `G=100\ N` nehézségi erő. Ezt kép komponensre érdemes bontani:
2a) `G·sin\ α` a lejtő síkjával párhuzamos, lefelé
2b) `G·cos\ α` a lejtőre merőleges nyomóerő.
3) van a lejtő tartóereje is, az ugyanakkora, mint a nyomóerő (ha nem egyforma lenne, felemelkedne a lejtőről), ez a kettő kiejti egymást.
4) Mivel nincs surlódás, nincs negyedik erő.
Az erők közül az 1) és 2a) az érdekes, ezek vannak a lejtő síkjában, Ezek eredője gyorsítja:
`F_e=F_h-G·sin\ α`
Ha kiszámolod, ez nulla lesz (számold ki persze), ezért nem gyorsul a láda. Ha nem nulla lenne, akkor a gyorsulás ebből jönne ki:
`F_e=m·a`
0
Még nem érkezett komment!
bongolo{ }
válasza
5)
A téglára ható erők:
`G=50\ N` nehézségi erő lefelé
`F_n=150\ N` vízszintes nyomóerő. Ez mind a két oldalon ekkora!
`µ="0,5"`
A surlódás maximális értéke a nyomóerőtől függ: `µ·F_n` lesz. Kettő van belőle a satu két pofája miatt, tehát a surlódási erő maximális értéke ekkora:
`F_"smax"=2·µ·F_n`
Mivel lefelé hat a téglára a nehézségi erő, lefelé akarja elmozdítani, ezért a surlódás felfelé irányú lesz, hogy ne mozduljon el a test. A surlódási erő nem `F_"smax"` lesz, hanem annál kisebb, pontosan `G`, hisz akkor lesz az erők eredője nulla, akkor lesz mozdulatlan a test.
Aztán elkezdjük felfelé húzni egy `F` erővel. Amikor `G`-nél nagyobb erővel húzzuk már, akkor az `F-G` erő akarja felfelé kihúzni, az ellen hat majd a surlódás. Mindaddig, amíg `F-G < F_"smax"`, a surlódás aktuális értéke pont `F_s=F-G` lesz, csak az most már lefelé hat (hisz `F-G` felfelé irányú). Akkora `F` erővel tudjuk felfelé kihúzni, amikor már `F-G = F_"smax"`.
Körpályán kellene mozognia az autónak, amihez az kell, hogy hasson rá `F_(cp)` centripetális erő:
`F_(cp)=m·v^2/r`
Ezt az erőt a surlódás szolgáltatja. A tapadási surlódás maximális lehetséges értéke ennyi:
`F_"smax"=µ_t·F_n`
ahol `F_n` a nyomóerő, az most pont a nehézségi erőval azonos:
`F_"smax"=µ_t·m·g`
Most ezt kiszámolom én is:
`F_"smax"="0,8"·1000\ kg·10 m/s^2=8000\ N`
`F_(cp)=1000\ kg·(30 m/s)^2/(100\ m)=9000\ N`
A surlódási erő lehetséges maximuma nem elég a centripetális erőhöz, ezért meg fog csúszni a kocsi. Ha pedig megcsúszik, akkor már a csúszási együtthatóval kell számolni: annak a lehetsége maximuma:
`F_"cs,smax"=µ_"cs"·F_n="0,5"·1000\ kg·10 m/s^2=5000\ N`
Ez persze sokkal kisebb a tapadási surlódásnál, tehát még annyira se tartja körpályán a kocsit, csúszik. Ennyi lesz a fellépő surlódási erő, a típusa pedig csúszási surlódás.