Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Matek4
profi20
kérdése
276
határozza meg az értelmezési tartományt.
intervallumos formában is
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Matematika
Válaszok
1
zsombi0806{ Matematikus }
megoldása
a)
`f(x)=2x-1`
`g(x)=x^{2}-5x+6`
`y=\frac{f(x)}{g(x)}`
Mivel f(x) és g(x) is értelmezhető az összes valós számra, a tört csak akkor nem lesz értelmezhető, ha `g(x)=0`
`x^{2}-5x+6=0`
`(x-3)(x-2)=0` egy szorzat akkor 0, ha valamelyik szorzótényező 0
`\Rightarrow x_{1}=3\qquad x_{2}=2`
`D_{y}: R\\\{2;3\}`
vagy ha nagyon intervallumosan kell: `[-\infty;2[ \cup ]2;3[ \cup [3;\infty[`
b)
`y=\sqrt{1-x}`
Ez akkor nem értelmezhető, ha a négyzetgyök alatti kifejezés negatív.
`1-x\ge0`
`1\gex`
`\Rightarrow D_{f}: ]-\infty;1]`
c)
`y=\sqrt{1-x^{2}}`
Hasonlóan az előzőhöz.
`1-x^{2}\ge0`
`1\gex^{2}`
`1 \ge x \qquad -1 \le x`
`D_{f}: [-1;1]`
0
profi20:
akkor ez ugyis felirhato a B-nél hogy: y eleme R l y
5 éve0
zsombi0806:
Ezt így nem igazán értem, hogy mit jelent. Ha esetleg erre gondolsz: D(y): {y | y € R és y
5 éve0
zsombi0806:
y kisebb-egyenlő 1}, már látom, hogy valószínűleg neked is lehagyott valamit.
5 éve0
zsombi0806:
Valószínűleg valami baja van a relációs jellel. De igen. Sőt, az hogy eleme a valós számoknak az nem is feltétlenül kell, mert azt lehet feltételezni. Csak úgy pontosabb.
5 éve0