Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Sziasztok valaki tudna segíteni Rómeó és Júliából Júlia jellemezésében?

141
A könyvet elolvastam (filmet is láttam)
Viszont elkezdtem írni és megakadtam....
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Irodalom

Válaszok

1
Bevezetés

Az angol reneszánsz jellemzői:

200 évvel az itáliai reneszánsz után

A 16.sz második fele (I.Erzsébet angol királynő uralkodásának időszaka)

A reformációval együtt jelentkezett

Vallási és politikai egyensúly (hitviták és véres polgárháború lezárulása)

Világkép : ”kizökkent idő” drámai kor

2.Az Erzsébet-kori színház , színjátszás

Középkori előzmények

Antikvitásból a római dráma hatása (Seneca,Plautus,Terentius)

Globe Színház (szimultán színpad)

Nincsenek merev szabályok(tér , idő hangnem szabad kezelése)

3. Shakespeare : színházból csinált irodalmat

Vegyes közönségnek , alkalmi előadásokra, kölcsön anyagokból egyedi remekművek ( kvartó
kiadások)

-----
Rómeó és Júlia

A mű keletkezése : 1594-96 között , nyomtatásban 1597-ben jelent meg,1599-ben a társulat
kiadása, Magyarországon 1839-ben az első teljes fordítás,1844-ben mutatta be a Nemzeti
Színház először a művet

A témát már Shakespeare előtt mások is feldolgozták (Dante , Boccaccio a torzsalkodó
családok),Matteo Bandello novellája angolra fordítva egy elbeszéléskötetben

Shakespeare felgyorsította a cselekményt (vasárnaptól csütörtökig),az ismert
szerelmesekből „halhatatlan szerelmeseket” teremtett,

Műfaja : tragédia , de Mercutio haláláig komikus mű , szereplői is a komédia típusai
tragikus közegben

A szerelem passiójátéka és a fiatalság drámája ( a műben csak a fiatalok számítanak)

-----
A szerelem változatai a műben

Rómeó Rózáért eped a mű elején, petrarkista szerelem :eszményít és sóhajtozik ,
világfájdalma bár átérzett, de nem eredeti , ezért komikus, a szerelembe szerelmes

( 1.felvonás 1.szín)

MONTAGUE
Hajnal felé már látták gyakran erre,
Locsolta a friss harmatot könnyével,
Felhőt dagasztott sóhaj-fellegekkel.
De amikor a mindent-kedvelő nap
Távol-Keleten, Aurora[1] ágyán
Széthúzza a borongó kárpitot,
Szalad a fény elől borús fiam,
Bezárja a szobája ablakát,
Kicsukja onnan a napot, verőfényt
És mesterséges éjszakát csinál:
Bús gondja egyre nő, akár az éjjel,
Ha jó tanács nem űzi végre széjjel.

ROMEO
Jaj, ő magának mindig elegendő,
Szem nélkül is lát, bár szemén a kendő! -
Mondd, hol eszünk? Ó, jaj. - Mi volt a patvar?
Ne is beszélj, mindent hallottam itt.
Sok-sok gyűlölség s tenger szerelem: -
Veszett szerelem! Szerelmes gyűlölség!
Ó, valami, mi semmiből fogant!
Ó, súlyos könnyűség, komoly üresség,
Gyönyörű alakok torz zűrzavarja!
Ólompehely, hidegtűz, éberálom,
Beteg egészség, minden, ami nem!
Így szeretek én, s ezt nem szeretem.
Nem is nevetsz?

A szerelem változatai a műben

2. Páris „szerelme” Júlia iránt

Gyakorlatias ,üzletszerű megállapodás Páris és Capulet között, bár őszintén szereti Júliát , de eszébe
sem jut , hogy vele beszéljen érzéseiről

Középkori gondolkolkodás: a házasság gazdasági , társadalmi érdekszövetség

A családi viszonyokban alá-és fölérendeltség ( a gyermek engedelmességgel tartozik szüleinek) Capulet
és Júlia viselkedése a bál előtt

CAPULET
Korai virág elhervad korábban.
Minden reményem a föld nyelte el,
Csak ez a lányka a földem reménye:
De udvarold és kérd meg, drága Páris,
Ha ő akar, akarom véle máris,
Ő válasszon ki téged szabadon,
S neked szavam, áldásomat adom.

CAPULETNÉ
Egy-kettő, mondd, tudnád szeretni Párist?

JÚLIA
Szeretném látni, hogy szeressem-e,
De nem lövellem a tekintetem
Mélyebbre, csak mint meghagytad nekem.

3. Rómeó és Júlia szerelme

Igazi , újszerű , egyszerre valóságos és misztikus, a reneszánsz értékrend szerint a házasság szabad
párválasztáson alapuló érzelmi kötelék

Házasság „ feltételes módban” a külvilág csak a mű végén értesül erről.

A négynapos házasságba a házasélet sokféle nehézségei vannak besűrítve: Rómeó megöli Júlia
unokatestvérét , száműzetésbe kényszerül, előrehozott kényszerházasság, Júlia beveszi az
„álomport” (kétségeit , félelmét kell legyőznie),

Szerelem és halál összefonódása a drámai események indulásától

(Sors , véletlenek , végzetszerűség)

Két nagy család élt a szép Veronába,
Ez lesz a szín, utunk ide vezet.
Vak gyűlölettel harcoltak hiába,
S polgárvér fertezett polgárkezet.
Vad ágyékukból két baljós szerelmes
Rossz csillagok világán fakadott,
És a szülők, hogy gyermekük is elvesz,
Elföldelik az ősi haragot.
Szörnyű szerelmüket, mely bírhatatlan,
Szülők tusáját, mely sosem apad,
Csak amikor már sarjuk föld alatt van:
Ezt mondja el a kétórás darab. 1. prológus

A bálba induló Rómeót balsejtelem gyötri:

ROMEO
Sőt tán korán: egyszerre sejti lelkem,
Hogy a Sors, mely a csillagokban csüng még,
Ez éji bálon kezdi meg komor,
Szörnyű futását, és unt életem,
Mit a mellembe zárok itt, gonosz
Csellel korahalálba kergeti.
De Ő, ki kormányozza a hajómat,
Vigye vitorlám - víg urak, előre.

A nászéjszaka után Júlia mondja:

JÚLIA
Jaj, Istenem, oly rosszat sejt a lelkem.
Ott lenn, amint állasz, egész olyan vagy,
Akár a holttest a kriptája mélyén.
Vagy a szemem csal, vagy nagyon fehér vagy.

Rómeó és Júlia jelleme, a szerelem jellemformáló hatása :

Rómeó a „hősszerelmes” ,szerepe cselekményesebb , de alakja halványabb , főhőssé a
viszonzott szerelem csodája teszi, mélázó aranyifjúból , felelősséget vállaló felnőtt lesz,
érzékeny , lírai alkat (lírai betétek a drámában , ahogy a szerelmesek beszélgetnek
egymással)

Júlia a „naiva”, szenvedély és józanság egyaránt jellemzi , ő a kezdeményezőbb
(házasságról is ő beszél először)gyereklányból küzdeni és áldozatot is tudni hozó
asszonnyá érik, ő is érzékeny , lírai alkat

-----
Lezárás

A fiatalok tragédiája szükségszerű , mivel az új értékrendet képviselik a változóban lévő ,
de még meg nem változott világban. Haláluk ugyanakkor elő is segíti a korfordulást , a
reneszánsz meggyökerezését, hiszen a két család kibékül a mű végén ( önbíráskodás helyett
törvényre épülő rend), de tragédia , értékvesztés ennek az ára.
0