Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Az érvelő beszéd felépítése, az érvtípusok
SZV22
kérdése
108
Sziasztok!
Az alábbi tételre lenne szükségem szóbeli érettségire: Az érvelő beszéd felépítése, az érvtípusok
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Magyar nyelv
Válaszok
2
rigler-dia17{ Fortélyos }
válasza
Az érvelő beszéd célja, hogy a beszélő meggyőzze hallgatóságát egy adott álláspont helyességéről, vagy legalábbis elgondolkodtassa őket róla. Az érvelő beszéd felépítése és az érvtípusok ismerete fontos a hatékony meggyőzéshez. Az alábbiakban részletezem az érvelő beszéd felépítését és az érvtípusokat.
Az érvelő beszéd felépítése
Bevezetés (Exordium)
Figyelem felkeltése: Egy érdekes kérdés, idézet vagy anekdota segíthet megragadni a hallgatóság figyelmét.
Téma bemutatása: Röviden ismerteti a beszéd témáját és annak fontosságát.
Álláspont megfogalmazása: Egyértelműen megfogalmazza a beszélő álláspontját vagy tézisét.
Előzetes vázlat: Röviden összefoglalja, miről fog szólni a beszéd, felvázolva az érvek szerkezetét.
Tételmondat (Propositio)
A fő állítást tartalmazza, amit a beszélő bizonyítani kíván.
Tézis kifejtése (Narratio)
A beszéd központi részében részletezi a témát, bemutatva az érveket és azok alátámasztására szolgáló bizonyítékokat.
Érvek és bizonyítékok (Confirmatio)
Fő érvek: A legfontosabb érvek bemutatása, amelyek alátámasztják a tételmondatot.
Bizonyítékok: Adatok, statisztikák, szakértői vélemények, példák és történetek, amelyek alátámasztják az érveket.
Ellenérvek cáfolása (Refutatio)
Az ellenérvek bemutatása és azok cáfolása. Fontos, hogy a beszélő felkészüljön a lehetséges ellenérvekre és azok megdöntésére.
Befejezés (Peroratio)
Összegzés: Röviden összefoglalja a fő érveket és a tételmondatot.
Zárógondolat: Erős, emlékezetes végszó, amely megerősíti a beszéd fő üzenetét. Esetleg egy felhívás cselekvésre vagy egy jövőbeli kilátás bemutatása.
Érvtípusok
Logikai érvek (Logos)
Deduktív érvelés: Általános premisszákból indul ki, és specifikus következtetéseket von le.
Példa: Minden ember halandó. (általános premissza) / Szókratész ember. (specifikus premissza) / Szókratész halandó. (következtetés)
Induktív érvelés: Specifikus megfigyelésekből indul ki, és általános következtetéseket von le.
Példa: A hattyúk, amiket eddig láttam, fehérek voltak. / Tehát minden hattyú fehér.
Érzelmi érvek (Pathos)
Az érzelmekre ható érvek, amelyek célja, hogy a hallgatóság érzelmi reakcióit váltsák ki.
Példa: Egy megható történet egy nehéz sorsú emberről, aki az adott álláspontot képviseli.
Etikai érvek (Ethos)
A beszélő hitelességére és erkölcsi karakterére alapozott érvek.
Példa: Ha a beszélő elismert szakértő a témában, az növeli az érvek hitelességét.
Analógiás érvelés
Hasonlóságokat von két különböző dolog között, hogy az egyik jellemzői alapján következtetéseket vonjon le a másikról.
Példa: Az agy olyan, mint egy számítógép; mindkettő adatokat dolgoz fel és tárol.
Ok-okozati érvelés (Causal Reasoning)
Az ok-okozati összefüggések bemutatása egy adott jelenség vagy esemény magyarázatára.
Példa: Az elhízás növekedése annak köszönhető, hogy az emberek kevesebbet mozognak és több feldolgozott élelmiszert fogyasztanak.
Autoritásra hivatkozó érvelés
Egy szakértő vagy tekintélyes személy véleményének idézése az érv alátámasztására.
Példa: "A Harvard Egyetem kutatói szerint..."
Az érvelő beszéd hatékonysága nagyban függ a beszélő előadói képességeitől, a felhasznált érvek minőségétől és a hallgatóság igényeinek és elvárásainak figyelembevételétől. Ezen struktúra és érvtípusok ismerete és gyakorlása segíthet abban, hogy egy beszélő meggyőzőbben és magabiztosabban adja elő álláspontját.
remélem segitetem
2
Még nem érkezett komment!
szabtina31
megoldása
A retorika alapjai
Tétel:. Az érvelés beszédhelyzete és eszközei
Az élet különböző területein az emberek véleménye gyakran eltérő. Ilyenkor néha az is elegendő, ha mindenki kifejti a véleményét, megmagyarázza az álláspontját (nincs szükség megegyezésre).
Van azonban, amikor érvekkel kell meggyőznie egyik embernek a másikat (például egy döntéshez megegyezésre van szükség). És van, amikor az érveinkkel rábeszélünk: elhatározásra, tettre akarunk ösztönözni.
A magyarázat célja álláspontunk, véleményünk megértetése.
Az érvelés célja álláspontunk bizonyításával meggyőzés.
A rábeszélés célja a meggyőzéssel cselekvésre ösztönzés
Érveléskor érveket használunk, igazságunkat érvekkel bizonyítjuk. Érvelünk valami mellett, illetve érvelünk valami ellen.
(Az érvelő szövegek a tételmondatokban megfogalmazott állításokat bizonyítják vagy cáfolják. Az érvelés módszertanával egy ókori eredetű tudomány, a retorika foglalkozik.
Mik azok az érvek? )
Az érvek: meggyőződésünk bizonyítására felhasznált tények, bizonyítékok vagy körülmények.
Hogyan épül fel a háromtagú érv?
Az iskolai menzán népszerűsíteni kell a
magyar konyha ízeit. Megállapítás: Mit kell tenni az iskolai menzán?
Ez a tétel: az a megállapítás, amely valamilyen következtetést fogalmaz meg
A mai gyerekek alig kedvelnek mást a
hamburgeren kívül. Miért kell az iskolai menzán népszerűsíteni a magyar konyha ízeit? Mert…..
Ez a bizonyíték: a tétel előzményét, magyarázatát tartalmazza.
A fiatalságnak kellene továbbvinnie a
magyar ízek szeretetét. Miért kell a fiatalsággal megismertetni az iskolai menzán a magyar konyha ízeit? Mert…..
Ez az összekötő elem a bizonyíték és a tétel között: a tételt és a bizonyítékot összekötő logikai láncszem
Az érvek fajtái
1. meghatározásból levezetett érv - minden tankönyv meghatározása, definíciója. Az érvek elfogadtatják a meghatározás tényeit, vagyis meggyőznek.
2. ok-okozati összefüggésből származó érv -pl. így magyarázhatunk meg egy-egy történelmi eseményt. Pl., miért bukott el az 1848-649-es szabadságharc?
Kölcsey Ferenc: Himnusz című művében is a meggyőzés érvei ok-okozati összefüggésen alapulnak. Pl.: Hajh, de bűneink miatt Gyúlt harag kebledben, / S elsújtád villámiadat / Dörgő fellegekben…”
3. körülményekből levezetett érv -Kosztolányi Dezső: Édes Anna című regényének címszereplője, a dolgos, az engedelmes és türelmes cselédlány váratlanul egy éjszaka megöli gazdáit. Tettének okát senki sem érti. Csak az öreg Moviszter doktor érez meg valamit az igazságból: Édes Anna, a gyilkos, tulajdonképpen maga is áldozat, a körülmények, az embertelen bánásmód áldozata. Bűnösök tetteit gyakran így magyarázzák a védő ügyvédek (pl. szomorú gyermekkorral, nehéz életkörülményekkel stb.)
4. összehasonlításon alapuló érv - igen hatásos érvelési mód: az érvek szemléletesebbé tételére, megerősítésére használjuk. Formája gyakran metafora vagy hasonlat. Igen gyakori módszere az irodalomnak.
Kerekes Barnabás: Történet a szép piros almáról
5. ellentéten alapuló érv - Petőfi Sándor: A puszta télen című költeményében negatív festéssel, tagadó formában idézi fel a nyári puszta képeit, így bizonyítja, hogy télen milyen üres, kihalt és csendes.
6. általános-egyes elvén alapuló érv -az általánosra hivatkozunk, ezzel magyarázzuk valamelyik cselekedetünket. Pl. ha mindenkit elengednek a nyári táborba, akkor természetesnek vesszük, hogy nekünk is ott a helyünk.
7. valószínűségen alapuló érv - alapja egy olyan megfigyelés, tapasztalat, megállapítás, amelyet a többség igaznak vél és elfogad.
8. bizonyítékokból származtatott érv -tényeket (kutatási eredményeket, statisztikai adatokat) nevezünk meg
9. tekintélyre való hivatkozás - Szent István: Intelmek V. fejezet. Szent István fiához, Imre herceghez intézett Intelmeinek V. fejezetében a türelem és azigaz ítélet fontosságának bizonyításához érvként a tekintélyre való hivatkozást választja: a Bibliából Dávid király és próféta, Pál apostol, valamint az Úr szavait idézi.
Az érvelés beszédhelyzete
Beszédhelyzet:
az a helyzet (személyek, hely, idő, szándék), amelyben a nyelvi közlemények (szöveg) létrejönnek; módosíthatja, befolyásolhatja a szövegjelentését.
Az érvelő szituáció az alábbi összetevőkből áll:
az érvelő, az érvelés tárgya és a hallgató.
A hallgató meggyőzésének három alapvető tényezője:
a) a szónok személyisége, és annak jelentkezése a nyelvhasználatban;
b) a kifejezés szépsége és ereje, hatalma és annak formája, amely a hallgatóra gyakorolt hatás kulcsa; és végül
c) a tárgy, amit logikusan, érthetően rendszerbe foglal a beszéd. Az érvelés beszédhelyzete nem egyezik meg teljesen az ismert kommunikációs modellel, mert itt a beszélő szerepe sokkal fontosabb, a hallgató visszajelzései nem egyenrangúak.
Az érvek elrendezése:
• a legerősebb érv kerül előre, ezt követik a gyenge érvek: >>>>> primátus elve
• gyenge érvvel kezdeni, erős érvvel befejezni;>>>>>: Ez az ún. fokozásos érvelés, vagy emelkedő érvsorrend
• a legerősebb érv középre kerül; > > > piramis-elvű érvelés
Az érvelés módszerei:
• indukció: egyestől az általánosig
Van három háziállatom, sokat foglalkozom velük. Amikor hazaérek, a kutyám hangos ugatással köszönt. Az állatok meghálálják a gondoskodást.
• dedukció: általánostól az egyesig
Minden megfontolt ember kerüli a rossz társaságot. Bence mindig megfontoltan gondolkodik. Tehát Bence kerüli a rossz társaságot.
Fontos tanácsok az érveléshez:
• mindig meg kell érteni a másik véleményét
• nem a személyével, hanem a véleményével kell vitatkozni
• kerülni kell a személyeskedést