Szia!
Amit bongolo leírt, természetesen teljesen helyes, én ennek ellenére leírom azt is, hogy én hogy csinálnám meg. Lényegében természetesen ugyanaz, de más a gondolatmenet.
Ilyenkor általában nullához viszonyítunk, mert valamiről könnyebb belátni, hogy pozitív-e vagy negatív, mint hogy mit tudom én milyen csúnyaságoknál kisebb vagy nagyobb. Hogy nullához viszonyítsak, vagy pozitív vagy negatív cuccokat kell kialakítsak a bal oldalon. Megsúgom, negatív cuccokat elég nehéz, ezért pozitívakat szoktunk kialakítani. És mi az, ami mindig pozitív? Egy teljes négyzet.
Vagyis teljes négyzeteket fogunk kialakítani. x
2-4x, onnan jön az ötlet, hogy „ha ott még lenne egy plusz négy, akkor az pont (x-2)-nek a négyzete lenne”. Hasonlóan az y
2-6y, oda egy kilences ha jönne, akkor pont (y-3)-nak a négyzetét látnám ott.
Ilyenkor legtöbbször a szabad taggal zsonglőrködsz. Azt szeded szét úgy, hogy neked jó legyen. Szerencsénkre most is ott van a szabad tag, a 13, ami (láss csodát
) pont szétszedhető mint 4+9.
A 4-et írom az x-ekhez, a 9-et az y-okhoz, kialakítom a teljes négyzeteket.
Ekkor mondom, hogy (x-2)
2 tuti pozitív, (y-3)
2 hasonlóan, két pozitív szám összege pedig tuti pozitív, vagyis nagyobb mint nulla.
Három dolog, amit érdemes megjegyezni ilyen feladatokhoz. Vigyél át mindent az egyik oldalra, próbálj meg teljes négyzeteket kialakítani úgy, hogy a szabad tagot osztogatod szét, ahogy épp jó neked.