Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Hogy kell?
nzsofi.4a
kérdése
271
Csak a 9-es feladat!!
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Általános iskola / Matematika
Válaszok
1
kékbéka
válasza
műveleti sorrend:
először a szorzást/osztást csináld, utána jöhet az összeadás/kivonás
ha zárójel van, akkor azzal kezdd, mindegy, mi van benne (de ha a zárójelben több művelet van, akkor azok sorrendje sem mindegy)
műveletek negatív számokkal:
(-x)+(-y)=-(x+y) itt x és y tetszőleges pozitív számok
(-x)-(-y)=(-x)+y
(-x)*(-y)=x*y a csillag a szorzást jelöli
(-x)*y=-(x*y)
osztásnál ugyanez
törtek bővítése:
a számlálót és a nevezőt ugyanazzal a számmal osztod/szorzod, és mivel a tört arányt jelöl, az értéke ugyanannyi marad
példa: 8/40=0,2 és 2/10=0,2
ezt felhasználva megoldható, hogy két törtnek azonos legyen a nevezője (az van alul)
törtek összeadása/kivonása:
közös nevezőre hozod őket, és a számlálókat adod össze vagy vonod ki egymásból
törtek szorzása:
számlálót a számlálóval, nevezőt a nevezővel szorzod össze
itt már nem kell közös nevező, és az osztásnál sem
törtek osztása:
az osztónak veszed a reciprokát (fejre állítod), és azzal szorzod az osztandót
példa: 2/6 : 3/4 = 2/6 * 4/3 = 8/18
tizedes törtek:
ha még nehezen megy a tizedes törtekkel való számolás, akkor érdemes átírni közönséges tört alakba
ekkor a nevező egy tízzel osztható szám lesz, itt van pár példa: 3,19 = 319/100 vagy 0,7=7/10
ez ugyan nem a megoldás, de a kérdésedre válaszol, a leírtakat felhasználva te is meg tudod oldani a feladatokat
nem nehezek, ha számolás előtt végiggondolod, mit milyen sorrendben fogsz csinálni, és így végül csak egy rakás egyszerű feladatot kapsz