És mi van ha nem értek egyet a kijelentéseiddel? Akkor reagálhatok a kijelentésekre is? Mondjuk kitérhetek azokra is, de azok tényleg mellékesek.
1. Pl. nem értek egyet, hogy ilyen egyértelműen korosztályra lőnének. Itt sokkal inkább azokra lőnek, akiknek még nem alakult ki a saját zenei ízlésük és azt hallgatják, amit a média tol, amikor kijött a Gangnam Style, akkor azt volt a kedvencük, amikor kijött a Despacito, akkor meg az. Erre elég jó bizonyíték, hogy könnyűzenei előadók közül nem mindenhonnan keresnek fellépőket, hanem csak a nagyon jól menőeket. Én nem is emlékszem, hogy mikor hívtak mondjuk távol-keleti előadókat, pedig ott is van könnyűzene.
Ezzel a jegyáras kérdéssel szintén vannak fenntartásaim. Konkrét számokat nézve 2019-ben 95 ezer körüli kapacitás volt és nagyjából a Sziget közönségének fele magyar, vagyis 45 ezer. A korosztály, amit belőttél nagyjából 900 ezer ember Mo.-on. Ha te azt akarod, hogy mondjuk ennek a korosztálynak a fele jegyet vegyen, akkor egyszerűen az árak fognak nőni, mivel 450 ezer ember akar majd egy 95 ezer fős kapacitással rendelkező fesztiválra menni. Ez sima kínálat-kereslet, ha többen akarnak valamit venni, mint amennyi elérhető, akkor addig drágul, amíg nem pont annyi ember marad, aki hajlandó kifizetni ezt. Vagyis ha javulni is ezen réteg anyagi helyzete, vagy támogatást kapnának, hogy jegyet szerezzenek, akkor is minden drágulna.
Konkrétan a kérdésre reagálva meg, nem, nem igazán van törekvés erre, illetve max azt lehet elmondani, hogy az árak még ígyis alacsonyabbak, mint a nyugati fesztiválokon. De nem is úgy tekintek erre a rétegre, aki kultúrát fogyasztani megy ide, mert akkor nem menne ennyire az alkoholfogyasztás, illetve a drogfogyasztás a Szigeten. Itt valószínűleg ugyanilyen érdeklődés lenne, ha nem élőszereplős fellépés lenne.
A hazai szektorra meg kb. semmi hatása, rendszerint kevés hazai fellépő van és a hazai kultúra amúgy is a kormánytól függ és nem piaci alapon működik. A tehetségkutatók évente kitermelnek kb. 5-10 előadót. Ennyit nem bír el a magyar piac.
Források:
https://24.hu/kultura/2019/05/11/kadar-tamas-sziget-fesztival-foszervezo-interju/
https://24.hu/kultura/2019/08/08/sziget-befogadokepesseg-kapacitas/
https://www.ksh.hu/interaktiv/korfak/orszag.html
2. Itt ismételni tudom magam, nem az élőzene miatt mennek, hanem mert buli. A haverjaikkal addig ihatnak, amíg mozogni nem tudnak. Ezt amikor egyedül hallgatják a spotify-t, nem tehetik meg.
Ha ugyanezt az eseményt megrendezed, de mindenki felvételről megy, akkor ugyanilyen érdeklődésre számíthatsz. Az adott zenét fogyasztóknak rendszeritn a töredéke az, akinek ténylegesen plusz élményt nyújt, hogy élőben is hallgathatja az adott előadót, miközben a többségnek ez nem számít. Ez egy ugyanolyan közösségi élmény, mint mondjuk egy mozi vetítés, ahova szintén csak azért megy, mert az ismerősei is mentek, ezért ritka, amikor emberek egyedül moziznak, miközben elvileg a mozi is kultúrafogyasztás lenne.
A kultúrafogyasztással járó cselekmények a legtöbb ember körében társasági életről szól, viszont ugyanúgy kezeli, mintha nem fogyasztana közben semmilyen kultúrát, pl. elmennek péntek este egy kocsmába.