Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Problémamegoldó gondolkodás
Nagy István
kérdése
469
Tudna valaki segíteni, hogy mi a problémamegoldó gondolkodás definíciója?
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Informatika
Válaszok
1
Wation01{ Fortélyos }
megoldása
Van már egy ugyan ilyen kérdés, és erre is ugyan az a válasz..
Mindennapi életünkben problémákkal, feladatokkal találkozunk, amiket meg kell oldanunk. A probléma kifejezés arra utal, hogy ezeknek a felvetéseknek még nincs megoldásuk.
Problémának tekinthető, ha kiégett a villanykörte a lakásban, de az is, ha fel kell sorolunk a tizennyolccal osztható számokat kétezerig. A második probléma bonyolultabbnak tűnhet, de mindkettőre alkotható egy lépéssorozat, amely végül a megoldást adja.
A lépések során végre kell hajtanunk valamit, ezért ezeket a lépéseket utasításoknak is hívják. Azt a véges számú lépésből álló utasítássorozat, amely megadja egy probléma megoldását, algoritmusnak nevezzük.
Az algoritmizálás során vesszük a kiindulópontot, a problémát, majd megkeressük a végső megoldást, az utolsó lépést. Például a probléma: kiégett a villanykörte a szobában, melynek megoldása után ismét ég a villany a szobában. Az algoritmus megtervezésekor tevékenységeinket, cselekedeteinket apró, tovább már nem bontható utasításokra, úgynevezett elemi lépésekre bontjuk, és ezekből állítjuk össze a lépéssorozatot.
A villanykörte algoritmusában a közbeeső elemi lépések a következők lehetnek: kicsavarjuk a kiégett villanykörtét, kidobjuk a szemetesbe, előveszünk egy új villanykörtét, becsavarjuk az új villanykörtét a foglalatba. Ezek a lépések alkotják az algoritmus vázát.
Az alaptevékenység lépésekké alakítása után a különböző problémaforrásokat kell sorra venni, például: mi történik, ha nincs új villanykörténk; mi történik, ha nem a villanykörte volt a probléma és továbbra sem ég a villany; vagy mi történik, ha az új égő nem jó a foglalatba. A problémaforrásokat megvizsgáljuk, kiértékeljük és beépítjük az algoritmusba feltételként vagy ismétlésként, az adott lépéstől függően.
Problémamegoldás
Az algoritmizálás során problémákat, feladatokat oldunk meg úgy, hogy a megoldáshoz vezető tevékenységet elemi lépésekre bontjuk és megvizsgáljuk, milyen problémaforrások merülhetnek föl. Az algoritmuskészítés során gyakran találkozhatunk olyan jellegű problémákkal, amelyre több jó megoldást is elő tudunk állítani.
Például legyen a problémánk az, hogy kifogyott a tollunk, de még szeretnénk írni. A megoldás az, hogy valami mással írunk. A probléma és a megoldása között azonban a lépések teljesen eltérőek lehetnek. Például: előveszünk egy másik tollat, és azzal írunk; a szomszédtól kérünk kölcsön; elmegyünk a boltba, és veszünk egy másik tollat; előveszünk egy ceruzát, és azzal írunk.
Mindegyik megoldás másféle algoritmust eredményez. Hogy melyik megoldást választjuk, azt az algoritmus tervezésénél kell eldöntenünk.
A lépéssorozatnak egyértelműnek kell lennie és az utasításoknak meghatározott sorrendben kell követniük egymást. Ha olyan algoritmussal találkozunk, amelyre több megoldást is találunk, akkor érdemes a legkevesebb vagy legegyszerűbb lépéssorozatból állót választanunk, mert a több lépés több hibalehetőséget rejt magában .dat jobb lenne!
Egy probléma - több megoldás
Az algoritmizálás hibái
Az algoritmus megadja egy problémalépésekre bontott megoldását. Amikor saját magunk alkotunk algoritmusokat, akkor a probléma és a cél közötti lépések meghatározása a mi kezünkben van. Egy problémának több jó megoldása is lehet, de érdemes átgondolni, majd kiválasztani a legcélszerűbb megoldást.
Lehet a probléma az, hogy elfogyott fogkrémünk. A cél, hogy legyen fogkrémünk, vagyis venni kell egyet. Ehhez el kell mennünk a boltba. A lakásunktól a boltig többféle úton eljuthatunk. Mehetünk a legrövidebb úton, de a város megkerülésével is elérjük a célunkat, csak sokkal több lépést kell megtennünk. Ilyen esetben válasszuk a lehető legkevesebb lépésből álló megoldást, mert így kevesebb a hibalehetőség.
Másik probléma lehet, ha az algoritmust alkotó tevékenységet túl sok, feleslegesen elaprózott lépésre bontjuk.
Problémaként vegyük azt a sűrűn előforduló tevékenységet, hogy ki kell dobni a szemetet. Ezt néhány utasítással megoldhatjuk. Egy helytelen megközelítés: levegőt veszünk, megmozdítjuk a jobb lábunkat, kifújjuk a levegőt, letesszük a jobb lábunkat, stb.
Az algoritmus felépítésénél a felesleges lépéseket töröljük, az ismétléseket pedig ciklusba foglaljuk.
Az is problémát jelenthet, ha túl kevés lépésben akarunk megoldást találni. Ha a probléma az, hogy éhesek vagyunk, a megoldáshoz nem elégséges annyi, hogy eszünk, mert ez megoldatlan problémaforrásokat hagy az algoritmusunkban. Igyekezzünk mindig az adott problémához mérten az optimális számú lépéssorozatot meghatározni.