Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Ady és Berzsenyi vers összehasonlítás

1510
Ady Endre Párizsban járt az ősz és Berzsenyi Dániel a közelítő tél című versének összehasonlítása a feladatom. valaki tud segíteni?
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
irodalom, magyar, berzsenyi, Ady, A, közelítő, tél, párizsban, járt, ősz
0
Középiskola / Irodalom

Válaszok

1
1. lépés Olvasd el egymás után a két verset hangosan!

2. lépés Fogalmazd meg első gondolataidat!
Ezalatt értem, hogy észreveszel-e valami hasonlóságot a két vers között? ( ősz-elmúlás? ) Milyen különbséget érzel?

3. lépés. Szavak értelmezése!
Más- más a szókincs- csaknem 100 évnyi különbséggel íródtak
Ady: Szent Mihály útja ,Szajna – folyó - konkrét helyszínek Párizsban ( Páris= Párizs);
Berzsenyi : régies szavak : pl. tarlott ( tar= kopasz),, „ füzes ernyein” = árnyat adó fűzfa, csalét ( = csalit= cserjés, bokros, tüskös, avaros terület) , enyész.= fokozatosan elpusztul
antik( ókori görög, római) mitológiai szavak Az élet örömeire utalnak: labyrinth, (útvesztőszerű alaprajzú kert, Thézeusz és Ariadné labirintusa)
thyrsus (a szőlő jelképe, Dionüszosz szőlővel körbevett isteni botja)
symphonia, ( kellemes hangzások együttese- madárcsicsergés, erdőzúgás, csobogó csermely=patakocska)
Zephyr. legkegyesebb mitológiai szél ( tavaszt hoz, langyos)

4. lépés: Döntened kell arról, hogy külön –külön vagy együtt hasonlítod –e össze a verset.

5. lépés: átgondolni, hogy az alábbi szempontokból mit tudsz felhasználni ehhez az elemzéshez: ( egy korábbi blogbejegyzésemből másoltam ide)

A vers keletkezése ( nem csak az időpont a fontos, hanem azt is itt vethetjük egybe, milyen versek között van a tárgyalandó mű helye, a szerző életpályájának melyik szakaszában íródott, a szerző melyik korszakát juttatja eszünkbe)
A szerző életrajzi adatai ( de csak az , ami a vers keletkezésének körülményével, idejével kapcsolatos)
a vers témája
a vers szerkezete ( mire épül a vers felépítése; a vers kulcsszavainak megtalálása sokat segít ebben , a vershelyzet és a verszárlat felismerése, összehasonlítása; szimmetrikus felépítésű-e; hány részre osztható fel a vers, minek alapján ;stb....)
a költemény szóképei, szókincse
jelzők, jelzőhalmozás, megszemélyesítések, hasonlatok, metaforák, szinesztéziák, metonímiák, fokozás, szimbólumok stb....

a vers mondatai ( egyszerű, bővített, többszörösen összetett mondat-e, milyen meghatározó határozók vannak benne például, alárendelő vagy mellérendelő szerkezetűek-e;; szabályos szerkezetűek -e a mondatok; nem kell minden mondatról mindezt megállapítani , csak a jellemzőket kell számba venni, amiből több van
zenei ritmusa (ütemhangsúlyos; időmértékes;, egyhangúság vagy éppen az ellenkezője; enjambement; rímek,
hangulatfestő- hangutánzó szavak; hideg vagy meleghangok; egy-egy kiemelt fontosságú szó (Miért alkalmazza a szerző, mit fejez ki általuk)
a mű tetőpontja (zenei, nyelvi, képi csúcspontja)
a vers műfaja (dal, rapszódia, óda, elégia stb....)
A vers üzenete, mondanivalója (ezt nemcsak a saját szavainkkal, hanem egy jól megválasztott idézettel -akár egy másik költőtől - zárhatjuk.

0