Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Hét krajcár elemzés

311
Valaki tudna nekem írni Móricz Zsigmond A hét krajcár című novellából egy részletes elemzést? Előre is köszönöm szépen!
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
Novella elemzés
0
Általános iskola / Irodalom

Válaszok

1
Hét krajcár; novellisztikája
Az 1907 körüli Móricz Zsigmond még nem találta meg igazi hangját. Élményei javát lefojtotta, hónapokig nem tudott "írást cselekedni". Ekkor vesztette el egy félrekezelt tüdőgyulladás következtében második kisfiát. Ez a rettenetes csapás hatott a művészre felszabadítóan. Kisfia koporsójánál írta meg a Hét krajcárt (1908), a később írói pályája szimbólumává nőtt novellát, amelyben először fogadja pártfogói póz, leereszkedő szánakozás nélkül testvérré a koldust, a szenvedő embertársat.
Ebben a gesztusban van a Hét krajcár szemléleti újszerűsége; ebben látta Móricz Zsigmond is. A Hét krajcár vallomásból, átélésből táplálkozó, az elbeszélés végéig egyre emelkedő hőfoka elég arra, hogy újraszínezze s eggyé ötvözze az irodalmunkban már korábban meglevő elemeket, s a novella egészében megváltoztassa, magasabbra emelje az egyes részek értelmét. A külön, közhelyként ható bevezetés népmesei hangulatot kap, a krajcárt kereső játékból tragikum sűrűsödik, s a befejezés érzelmesen romantikus mondatai a novella legmélyebb mondanivalójának hordozóivá válnak. Kinek jutna eszébe a novella végén, hogy anekdotát kezdett olvasni a szegénységről. Csak embereket lát: az édesanyát, a kisfiát, – aki a novella írójával azonos – az öreg koldust, a könnyesen vidám történetet: a Hét krajcár könnycseppjei alól felkacagó nevetést és a kacagás nyomán kibukó vért. Mosolygó idillt és sötét tragédiát, megrendült lírát és könnyesen mosolygó humort. Együtt, egyszerre láttatni könnyet és mosolyt egy művön belül, tragédiát és idillt, a legnehezebb művészi feladat. A legnagyobbaknak is ritkán sikerül. A novellában talán Csehovnak leginkább. S Móricznak a Hét krajcárban.
A Hét krajcár után szabadulnak fel Móricz lefojtott faluélményei, s születnek meg a parasztság föld utáni vágyát, a falu lázadó és erotikus indulatait megszólaltató novellák, a Csipkés Komárominé, A százszínselyem keszkenő, A cica meg a macska, a Tragédia, valószínűleg az Itthon is.
1909-ben szokatlan időben, aratás táján jelent meg első novellás kötete Hét krajcár címmel, a Nyugat kiadásában. Nagyobb sikere nem volt még novellás könyvnek, mint ennek a 130 oldalas, tizenkét novellát tartalmazó, sejtelmes címképű füzetnek. Szerzőjét eddig jóformán senki sem ismerte. A kávéházak legtájékozottabb újságírói is csak hallomásból tudtak róla: annyit, hogy Gajári lapjának, Az Ujságnak, legtehetségtelenebb riportere. S némi mesét: a vidéket járja pörge kalapban és debreceni tájszólásban írogat. Olvasni nem olvastak tőle semmit, írásait még ingyen sem közölték érdemesebb helyen. Most egyszerre fogalommá érik a neve, mindenünnen írást kérnek tőle és mindenütt – tizenöt folyóiratban és napilapban – köszöntik. Többek között Lukács György, Schöpflin, Aladár, Kosztolányi Dezső, Barta Lajos, Elek Artur, s a századelő legnagyobbja: maga Ady Endre, azzal a forrósággal, ahogy egykor Petőfi Arany Jánost köszöntötte: "egyedül felér egy forradalmi szabadcsapattal".
Most már könnyen megy az írás. A magára talált író, érezve a Nyugat és az újért küzdő társak szeretetét, egymás után írja regényeit, novelláit és színdarabjait, némely évben több kötete jelenik meg egyszerre, s könyveinek gyorsan szükséges az újabb kiadása. 1919-ig a Hét krajcár öt, a Sárarany hét, Az Isten háta mögött négy, a Magyarok öt kiadásban jelent meg.
162A Hét krajcárnak, s általában Móricz forradalmak előtt írt novelláinak talán a drámaiság a legszembetűnőbb újsága. Nem pusztán a stílus és elképzeltetés drámaiságáról van szó, egymagában ez még nem jelentene többet "dinamikus" epikánál. A drámaiság a szemléletben, a gondolkodásban rejlik, amely kérlelhetetlen vagy-vagyokban lát és láttat. Ez a látás teremti a jellegzetesen móriczi hősöket: a heroikus indulatú embereket, a vergődő lelkeket, akik a szabadulás és új élet teremtésének vágyával küzdenek életük kiteljesedéséért.
Innen beállításuk erőteljessége, a színpad-jelenetre emlékeztető exponálás. Alakjait olyan helyzetekbe állítja, amelyekben emberi-erkölcsi arcuk a legteljesebben meg kell, hogy mutatkozzon. A legtöbb Móricz-novella in medias res kezdődik: egy történés-folyamat végső kifejlését adja, a kirobbanásra érett fordulópontot, az emberi élet olyan sorsdöntő fordulatait, amelyek bevilágítanak az egész emberbe, múltjába, jelenébe, s e múlton és jelenen keresztül a környező társadalomba. A drámaiság az induló század forradalmat érlelő és forradalmat veszejtő világának a kifejezője; a rendkívüli, de kitöréskor legtöbbször kilátástalanul szétoszló vagy tévútra futó feszültség művészi megjelenítése. A szenvedély, a lírai hőfok, az alakokkal való teljes azonosulás azé az íróé, aki a "most vagy soha" hitével küzd a magyar Ugar megtermékenyítéséért.
A magyar novellának a század első évtizedében számos jeles művelője volt, de igazán maradandót kevesen alkottak. Móricz a realizmus talaján maradva fogalmazta újjá a novella műfajának klasszikus formáját. Megtartotta a régi elbeszélő modort, a szűkszavúságot, a csattanót is – a szükséges mértékben. A kompozíció tömörségét még fokozta is; biztos kézzel, kerülgetés nélkül írja le a dolgokat és a cselekménybe ágyazza a pszichológiát. A külső jellemzésre kevés a szava. Nem beszél, nem boncol, nem fejteget; reflexióiban legfeljebb tömörítve adja meg az alakok gondolatmenetét, amennyire az elkerülhetetlen. Legtöbbször azonban mindent megtudunk a történésből, a szereplők dialógusaiból. Elkésettség lenne ez? Megkésett "naturalista" lenne – ahogy a korban többen hitték? Inkább a régi erényeket is őrző modern író. A biztos vonalvezetés, a fordulópont, a tömörség, a klasszikusok öröksége, a líraiság, a vallomásszerűség, pszichológia, az ösztönök, a tudatosba belejátszódó tudatalatti rajza, és nyelvi bátorsága a korabeli modernséggel rokonítja. S innen nézve történésre épülő stílusa és drámaisága nem elmaradottság, hanem többlet, amellyel meghaladta az analitikus iskolát, a kor vizuális és pikturális hatásokat kereső irodalmát.

0