Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Szinusz, koszinusz tétel
zalavaribotond{ Elismert } kérdése
172
Csatolom az ábrát és a próbálkozásomat. A feladat maga pedig az hogy megmagyarázzam azt hogy miért jött létre kettő háromszög. Érteni nagyjából értem (legalább is úgy gondolom) de nekem is zavarja a fejemet hogy nem tudom rendesen megmagyarázni.
Előre is köszönöm a segítséget!
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Matematika
Válaszok
2
Epyxoid{ Tanár }
válasza
Botond. Itt kulcsfontosságú volna először felvázolni a problémát... A feladat leírásból semmit nem értek és a levezetésből sem látom egyből, hogy mi maga a probléma? Miért van több elrendezés? Mi konkrétan a feladat és mi okozza a problémát? Mi az amit tudunk és mi az amit nem tudunk?
Módosítva: 1 éve
0
zalavaribotond:
Az nekem sem volt tiszta amikor elmondta, mivel csak annyit mondott hogy meg kell magyarázni hogy az adott adatok alapján miért lehetséges az hogy 2 háromszög lesz? Ez azért sem volt tiszta mert csak egy lesz. Az adatok pedig hogy van két oldalunk, az egyik 3 cm a másik 8 cm, az általuk közbezárt szög pedig 40 fok. Ezekből kell megmagyarázni hogy miért lehet két háromszög.
1 éve1
zalavaribotond:
Ha koszinusz tétellel kiszámolom a b oldalt akkor kb. 6-ot kapok. Onnan kiszámolva a két szöget, és azokat összeadva a 40 fokkal viszont nem jön ki a 180 fok. Így arra gondoltam hogy kiszámolom az egyik szöget majd kivonom 180-ból, majd a kapott eredményből levonom még 40-et. Így kijött két háromszögre elég adat.
1 éve0
zalavaribotond:
Azonban ezen háromszögek közül csak az egyik létezik mint az a 2 oldalon szerkesztett ábrák közül is látszik.
1 éve0
Epyxoid:
Áháááá, na így mindjárt más. Tehát van 2 oldalunk és a köztük lévő szög. Az a baj, hogy ez tényleg csak 1 háromszöget határoz meg. Ezt az sem bizonyítja jobban, hogy ennyi adat elég a terület kiszámítására, vagyis biztos, hogy csak 1 féle területünk van. A harmadik oldal ezekből az adatokból megint csak fix, ahogy a többi szög is.
1 éve0
Epyxoid:
Maximum úgy kaphatunk ebből "2 háromszöget", ha tükrözzük, vagy forgatjuk az egyszem háromszögünket. De azt megnézhetem, hogy hol számoltad el magad, mert biztos, hogy minden adatra csak 1 megoldás van.
1 éve0
zalavaribotond:
A létező háromszöghöz tartozó magasság az első kép alján van, a másodikhoz tartozó számolások a második oldal tetején vannak, amiket csak megszerkesztettem a tanárnak hogy vizualizálva legyen hogy az minden lesz csak nem háromszög..
1 éve1
Epyxoid{ Tanár }
megoldása
Áhá, megvan mi okozta nálad a fejtörést. A szinusz inverz függvénye a `sin^"-1" x` csak `[-90°; 90°]` között értelmezett, vagyis ha a szinusztétellel egy 90°-nál nagyobb szöget akarsz kiszámolni, akkor nem azt a szöget fogja kidobni a számológép amit keresel. `[sin x = sin(180°-x)]` De ez nem azt jelenti, hogy a keresett szögnek két lehetséges értéke is van. Ez csak az inverz függvény korlátja.
Mivel `a` kisebb, mint `c/2`, ezért tudjuk, hogy `b gt a`, mivel ha `a` egy vonalban lenne `c`-vel, még akkor is 5 centinek kéne lennie a `b` oldalnak ahhoz, hogy az `A` és a `C` csúcsokat összekösse, de nyilván még ennél is nagyobbnak kell lennie. Tehát `a lt b lt c`, vagyis tudjuk, hogy `alpha lt beta lt gamma`, azaz tudjuk pusztán ennyi adatból is, hogy a harmadik oldal minden kétséget kizáróan nagyobb, mint 3 és kisebb, mint 8, illetve `alpha` kisebb, mint 40° és `gamma` nem csak hogy nagyobb, mint 40°, de azt is tudjuk, hogy nagyobb, mint 90°. Tudjuk, hogy tompaszög lesz, mert
`alpha lt 40° " /"+beta`
`alpha+beta lt 40°+beta`
`alpha+beta lt 80°`
És mivel
`gamma = 180-(alpha+beta)`
Ezért
`gamma gt 180-80`
`gamma gt 100°`
És ezt mind csakis a megadott három adatból tudjuk úgy, hogy még lényegében számolnunk sem igen kellett. Tehát minden kétséget kizáróan csakis egyetlen háromszöget határoz meg ez a 3 adat. A kérdés már csak az, hogy mire gondolt vajon a költő, azaz a tanárod.