Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Trigonometria, segítsét?!

252
Tudna valaki segíteni az alábbi feladatban? Meg tudnám oldani, de hiányosnak találom az adatokat.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Matematika

Válaszok

2
Szinusza, koszinusza, tangense és kotangense szögeknek van. A rajzolt háromszögben van 3 szög is, bár a derékszög annyira nem érdekes. Lehet az a feladat, hogy ki kell számolni 30°-kal és 60°-kal ezeket az értékeket... Ezek nevezetes szögek, úgyhogy a szögfüggvény értékeik is azok.

Csak be kell ütni a számológépbe!
`sin 30° = 1/2`

`cos 30° = sqrt(3)/2`

`"tg"\ 30° = 1/sqrt(3) = sqrt(3)/3`

`"ctg"\ 30° = sqrt 3`

`sin 60° = sqrt(3)/2`

`cos 60° = 1/2`

`"tg"\ 60° = sqrt 3`

`"ctg"\ 60° = 1/sqrt(3) = sqrt(3)/3`
1

Na szóval! Jól sejtettem, hogy itt a nevezetes szögek szögfüggvényeiről lesz szó.

Az a derékszögű háromszög, amit órán vettetek azért különleges, mert egyenlő szárú, tehát a befogóinak az aránya `1\ :\ 1`, vagyis ugyanolyan hosszúak, tehát konkrétan egy "négyzetnek a fele". Erről meg is állapítottátok, hogy ha a szárak hossza `a`, akkor az átfogó az `sqrt(2) a`, amivel mindegyik oldal ki van fejezve az egyik oldallal. Tehát annak a háromszögnek az oldalai: `a, a` és `sqrt(2) a`. Ennél a háromszögnél is ezt kell tenni.

Ez a derékszögű háromszög azért különleges, mert ha a 30°-os szögét kiegészítjük 60°-ra azzal megkapjuk ugyanennek a háromszögnek a tükörképét és a kettő együtt egy egyenlő oldalú háromszöget ad, vagyis ez a derékszögű háromszög egy egyenlő oldalú háromszögnek a fele! Az ábrán jól látható.

Ebből azt vehetjük észre, hogy a `b` oldal az pont a `c` átfogó fele! Szóval
`b = 1/2 c`
Vagy
`c = 2b`
Csak attól függ, hogy honnan nézzük.

Ezzel egyből megvan az egyik oldal kifejezve a másikkal. Már csak az `a`-t kéne kifejeznünk valamelyik másik oldallal és fel is írhatjuk a szögfüggvényeket, mint ahogyan órán is tettétek. Az `a` oldalt úgy kaphatjuk meg, hogy felírjuk a háromszögre a Pitagorasz-tételt!
`a^2+b^2 = c^2`

Ebbe be is tudjuk helyettesíteni a fenti összefüggés valamelyikét. Mindegy. Legyen a `c = 2b`, mert abban nincs tört. Tehát
`a^2+b^2 = (2b)^2`
`a^2+b^2 = 4b^2 " /"-b^2`
`a^2 = 3b^2 " /"sqrt`
`a = sqrt(3b^2)` (a negatív megoldás itt sem játszik persze)
`a = sqrt(3) b`

Ami azt jelenti, hogy a rövidebbik oldal függvényében ennek a háromszögnek az oldalai: `b, sqrt(3) b, 2b`!

Illetve itt mi is tehetünk egy megfigyelést, mint ahogyan azt órán is tettétek. Az egyenlő oldalú háromszög - amivé egészül ez a derékszögű háromszögünk -, annak az oldala `c` és a magassága az `a` oldal. Most már tudjuk, hogy `a = sqrt(3) b` és `b = 1/2 c`, vagyis
`a = sqrt(3)/2 c`
Ami azt jelenti, hogy bármilyen egyenlő oldalú háromszögnél a magasság az az oldal `sqrt(3)/2`-e! Ez egy ugyanolyan jelentős megfigyelés, mint amit az órán a négyzet átlójára tettetek!

Na de nézzük a szögfüggvényeket!
`sin 60° = a/c = (sqrt(3)/2 cancel c)/cancel c = sqrt(3)/2`

`cos 60° = b/c = (1/2 cancel c)/cancel c = 1/2`

`"tg"\ 60° = a/b = (sqrt(3) cancel b)/cancel b = sqrt 3`

`"ctg"\ 60° = b/a = cancel b/(sqrt(3) cancel b) = 1/sqrt(3) = sqrt(3)/3`

`sin 30° = b/c = (1/2 cancel c)/cancel c = 1/2`

`cos 30° = a/c = (sqrt(3)/2 cancel c)/cancel c = sqrt(3)/2`

`"tg"\ 30° = b/a = cancel b/(sqrt(3) cancel b) = 1/sqrt(3) = sqrt(3)/3`

`"ctg"\ 30° = a/b = (sqrt(3) cancel b)/cancel b = sqrt 3`

Na valószínűleg itt ez volt a feladat! Kicsit érthetetlen számomra, hogy ezt egymagad kellett volna megcsinálnod, de a lényeg, hogy feltetted ide és így legalább kaptál választ rá. Habár szerintem ezt úgy is végig veszitek majd kövi órán... Remélem érthető volt a levezetésem.

Szólj ha bármi kérdésed van! :)
Módosítva: 3 éve
0