Egyetértek az előttem szólókkal. Többek között például az inszomniás barátunkkal, miszerint: az embereknek azzal érdemes foglalkozniuk, amikben jók, amihez van érzékük. Viszont az ilyen embereknek nincs szükségük semmilyen technikákra vagy trükkökre, hogy jók legyenek az adott területen. Erre pont annak volna szüksége, akinek nincs hozzá érzéke, de mégis jó akar belőle lenni, ezért sok munkát tesz bele. Persze ez nem teljesen igaz. Ez csak egy bizonyos szintig van így, mert a nagyon bonyolult és magas szintű dolgokhoz már nem elég az érzék, ahhoz tényleg nagyon komoly munkát kell beletenni. De a középiskolás tananyag az nem ez a szint. Na de nézzük sorba a kérdéseket:
- Hogyan jutottak el ilyen magas szintig ahol most tartanak?
A válasz egyszerű: egyáltalán nem vagyok magas szinten. Talán, nagyon talán az átlagnál jobban megy nekem a matek (habár nem szeretem az ilyen kijelentéseket, mert gőzöm nincs mi az "átlag"), de ahhoz, hogy elmondhassam magamról, hogy "magas szinten művelem a dolgot", ahhoz legalább 10-szer ennyit kéne tudnom és akkor még keveset mondtam. De máshogy nézve a kérdést, hogy hogyan jutottam arra a szintre amin vagyok: mindig is szerettem a matekot. Akármikor tanítottak valami újat egyből meg akartam érteni. Illetve addig csináltam a feladatokat, amíg meg nem értettem. Mondjuk ez így nem igaz, mert mindent kb rögtön értettem, de azért kellett a rutinhoz nem egy feladat.
- Ki, hogyan szokta? Amikor hazaértek rögtön nekiültök a leckének, vagy nem?
Én egy elég lecsúszott középiskolába jártam
Kb az órák előtt, szünetekben, az iskola folyosókon írtunk hevesen házi feladatokat
Ennyire emlékszem. Arra viszont, hogy otthon leüljek és házit írjak az kifejezetten nincs meg. De simán lehet, hogy csak elfelejtettem. Az a lényeg, hogy ha valami nem megy, akkor gyakorold, ismételd. Ha van házi, ha nincs.
- A tanulásnál a tárgyakat milyen rendszer szerint tanuljátok? A lecke végén tesztek fel magatoknak kérdéseket a lecke tartalmáról, vagy hogyan tudjátok magatokat tesztelni? A legkönnyebbel, vagy a legnehezebbek szoktátok kezdeni? Milyen tanulási technikákat, módszereket javasoltok?
2 féle tananyag van: amit magolni kell és amit megoldani kell. A magoláshoz nekem pl az segített, hogy jegyzetet készítek. Vázlatosan leírom azt, hogy mit is kell tudni az adott témából. Ha valami nem világos utána keresek. Ez segít átismételni a dolgokat és a későbbiekben az átolvasása segít felidézni a témakör főbb részeit. Ha valamit pedig megoldani kell, mint pl a matek feladatokat, abból pedig olyan példákat érdemes megoldani és begyakorolni, mint amit számon fognak kérni. Végig kell menni a megoldás menetén és meg kell érteni hol, mi történik. Én így csináltam, de ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek ez lenne a legsikeresebb technika. Magadnak kell rájönnöd, hogy neked mi válik be a legjobban, mi mennyire működik.
- Tanulás segítő zenéket mennyire preferáljátok?
Érdekes, én a többiekkel ellentétben volt, hogy hallgattam zenét tanulás közben. Nálunk otthon elég nagy volt rendszerint a zűrzavar, ami engem személy szerint sokkal jobban irritált, mintha a háttérben szólna valami zene. Olyan zenét célszerű választani, ami nem különösebben tetszik, így nem vonja el a figyelmed, viszont nem is utálod, így tudod hallgatni különösebb probléma nélkül. Én klasszikus zenére tanultam annó. Szerintem kifejezetten közömbös műfaj. Nekem tökéletesen megfelelt. De ettől függetlenül nem mondanám, hogy mindenképpen kell zene a tanuláshoz. Megint csak neked kell felmérned neked mire van szükséged.
- Mennyire fura dolog, hogy én még mindig vezetek lecke füzetet?
Kit érdekel, hogy ki mit gondol róla? Hatékony? Segít téged a tanulásban, vagy sem? Ez a kérdés. Nyilván aki szarik a sulira és megvet mindenkit aki tanul rá az nem fogja piedesztálra emelni azt, hogy te használsz lecke füzetet, de nem is kell. Ha te jó jegyeket akarsz szerezni és jó érettségit akarsz, akkor mégis mit számít, hogy valaki aki nem akar, az mit gondol arról, amit csinálsz?
- Milyen applikációkat, oldalakat tudtok javasolni még, ami segítheti a tanulást?
Erről inkább fiatalabbakat kéne kérdezned
Nyilván régebben egyáltalán semmi ilyen nem volt. Most már talán van, de én természetesen nem ismerem ezeket. Én mindig az iskola által szolgáltatott eszközök segítségével tanultam. Tankönyvek, jegyzetek, dokumentumok... Habár mostanában a kérdések megválaszolásában egyrészt a wikipedia segít sokat, illetve a
https://matekarcok.hu/ illetve a
https://www.nkp.hu/tankonyvek oldalak.
- Én következő tanévben fogok érettségizni, amitől őszintén bevallom, hogy nagyon félek. Többnyire az angoltól, mivel nagyon kicsi a szókincsem, hiába tudom az angol szórendet, nem nagyon megy a mondatalkotás, főleg a beszéd. Hogyan tudnék belőle fejlődni, mennyire nehéz összehozni egy kettest belőle?
Én is paráztam az érettségitől. De látod, vannak itt, akik nem hogy nem féltek tőle, hanem kifejezett megnyugvást adott nekik, hogy az legalább könnyű lesz. Meglehetősen irigylem ezt a gondolkodás módot
Mindenesetre: a nyelvtanulásban az segít a legtöbbet, hogy ha használod... Ennyire egyszerű. Bármit, amit tudsz angolul nézni, nézd angolul. Hallgass sok szöveget és írd ki az olyan szavakat, amiket nem ismersz. Ha valami nekem az évek során nagyon sokat fejlődött az az angol. És úgy hogy nem is "tanultam", nem ültem le tanulni, csak egyszerűen használom ahol csak tudom. Fenn vagyok angol fórumokon. Van amire angolul keresek rá a google-ban. Angolul nézek filmeket, sorozatokat, képregényeket. Fordítottam már képregényt és filmet is. Angol a telefonom menüje már évek óta, ahogy a gépem is. Dalszövegeket olvasok, fordítok. Lényegében mindent csinálok angolul, amit magyarul is. A beszéd persze a gyengém, mert azt egyik sem fejleszti. De viszont nemrégiben ismerősöm munkahelyet váltott, amihez kellett jobban az angol, ezért minden nap kb egy órán át beszélgettünk telefonon csak angolul. Nyilván nem ment annyira nagyon jól egyikünknek sem, de kb 2 hét múlva már sokkal de sokkal jobban ment, mind a kettőnknek. Csak pofázni kell, mindegy mit. Hogy járjon az agyad. Azt mondják, hogy aki való életben is olyan, hogy sokat pofázik az sokkal gyorsabban tanul meg más nyelven is beszélni, mert annak folyamatosan be nem áll a szája és csak mondja és mondja. Mindegy, hogy nem olyan jól, vagy hogy hibákat vét, akkor is pofázik és így könnyebben bele is jön, mint aki nem mer megszólalni, mert fél, hogy "nem lesz elég jó" amit mond... Márpedig csakis attól lesz jobb, hogy ha beszélsz és alkotsz mondatokat akármennyire is "jók" vagy "nem jók"... Illetve itt még nem árt azt tudni, hogy az ahogy a diákok teljesítenek az érettségin az az iskolát is minősíti, úgyhogy nem húznak meg csak úgy senkit sem.
- Kis érettségivel mi a helyzet, ti mikor írtátok?
A kis értettségi az egy nagyobb felmérő talán 11-iknek a végén, ami azt szolgálja, hogy felkészítse a diákokat arra, hogy nagyjából mire számítsanak az érettségi alkalmából. Csak, hogy itt mindenki legalább értse, hogy miről is van szó.
Én megmondom őszintén, konkrétan semmire sem emlékszem belőle. Konkrétan semmire. Annyit tudok, hogy volt ilyen. Meg hogy a matek biztos jól ment nekem.
Más infót nem igen tudnék feleleveníteni ezzel kapcsolatban...
- Azt vettem észre, hogy történelemből nem használjuk a térképet a tanórán. Ez mennyire problémás az érettségit tekintve?
Mi sem nagyon használtuk ha jól rémlik. Ezt mindenki maga okoskodta ki, hogy pontosan hogyan és mikor tudja majd használni a térképet az érettségin. Erről megint csak nem nagyon tudok többet mondani.
- Azt találtam ki, hogy létrehoztam egy youtube csatornát, mivel úgy vagyok vele, hogy (videók keretein belül), ha az ember valakinek elmagyarázza a tananyagot, az sikeresebb lesz a dolgozatnál?
Szerintem nem egy rossz ötlet. Ez is olyasmi, mint a jegyzet készítés. A lényege, hogy átismételd vele az anyagot. Itt szerintem arra figyelj, hogy ne felolvasd, hanem a saját szavaiddal fogalmazd meg a témát, hogy gondolkodnod kelljen rajta.
- Magyar érettséginél a szövegértésemet hogyan tudnám fejleszteni?
Oldj ilyen érettségi feladatokat. Valamennyire hasonlóaknak kell lenniük ahhoz, hogy azonos szintű legyen minden érettségi.
- Matekból, hogyan értsem meg úgy a dolgokat, hogy tudjam? Tizenkettedikes, felettem járó tanulóktól halottam, hogy matekból tizenegyedikben a koordináta-geometria nagyon vészes. Hogyan éljem túl a koordináta-geometriát?
Ez jó
Emlékszem nálunk is rémhíre volt, de felesleges túlizgulni. Szerintem nem vészes, de persze ez nem jelent semmit. Ha azt akarod, hogy menjen, akkor egyszerűen oldj feladatokat. Ha pedig valamit nem tudsz, akkor mindenképpen tedd fel ide, mert én imádom ezt a témakört
Egyébként pedig úgy általánosságban a matekról: minden témakörből vannak típusfeladatok. Ezeket kell oldani minél többet és megérteni a menetét. Ennyi az egész. A legtöbb ember, akit ismerek és nem megy neki a matek azoknak már az alapok sem mennek. Pedig ezen is könnyű javítani: csak feladatokat kell oldani. Ennyi. Pláne, hogy még itt van nektek ez az oldal is, ahol bármiben megakadtok szinte rögtön tudtok segítséget kapni... Ennyi az egész. Csak az emberek általában mindent egyből akarnak tudni és ha úgy nem megy, akkor nem veszik rá a fáradtságot, hogy megértsék.
- Racionális gondolkodás lenne, ha előre dolgoznák matekból, de akár bármi más tárgyból?
Erre egy kérdéssel válaszolnék: most jelenleg minden témakör megy matekból? Mert ha nem, akkor nem érdemes előrébb menned, hogy még több legyen, amit nem értesz. Azt gyakorold, amit már vettetek, de nem megy. Ha már minden annyira jól megy, hogy már eszeveszett mód unatkozol, na majd akkor menj előre szerintem.