Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Mint ahogy írtad is: `e ∥ f ∥ g`, ezek a szelők. A két tétel azt mondja ki, hogy ha egy szög szárait párhuzamosokkal metsszük, akkor az egyik száron keletkező metszetek aránya megegyezik a másik száron levő megfelelő metszetek arányával, illetve a párhuzamosokból a szögszárak által kimetszett szakaszok - szelőszakasz - aránya megegyezik a hozzájuk tartozó szögszárakból kimetszett szakaszok arányával. Ami azt jelenti jelen esetben, hogy például
`y/10 = 4/(4+3) => y = 40/7 ~~ "5,714"`
Ezután viszont már nem számolható ki több minden, csak ha feltesszük, hogy a szelők merőlegesek az alsó szárra, amit sugall az ábra is. Enélkül nem megoldható a feladat. Ekkor viszont:
`x^2 = (40/7)^2+4^2 => x = (4 sqrt 149)/7 ~~ "6,975"`
Most ismét használhatóvá válnak a szelő tételek:
`u/4 = 7/x => u = cancel 4*7 * 7/(cancel 4 sqrt 149) = 49/sqrt 149 ~~ "4,014"`
Valamint
`v/10 = (4+3+u)/(4+3) => v = 10+70/sqrt 149 ~~ "15,735"`
1
kazah:
Mostanában népszerű, hogy olyan feladatokat adnak/kapnak, amiknél feltétezni kell, hogy 'párhuzamosak', 'merőlegesek', stb. Lehet, hogy ahol minden szükséges adat rendelkezésre áll, azok már mennek...
1 éve1
Epyxoid:
Na igen. Pedig elég fáradságos munka egyébként belátni, hogy máshogy nem megoldható a feladat, ami teljesen fölösleges problémát okoz a feladat megoldása közben... Több, mint egy órát biztosan igénybe vett.
1 éve0