Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Pótvizsga 7. Osztály
BearLanStorm10
kérdése
348
Sziasztok! Kérlek titeket surgosen segitsetek nekem, nem ertem es nem szeretnek megbukni. Elore is koszonom a segitseget.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Általános iskola / Matematika
Válaszok
1
kazah
megoldása
1,
- Egy szám akkor osztható kettővel, ha az utolsó számjegye osztható kettővel (páros számok):
3742, 5000, 7020, 12514
- Egy szám akkor osztható öttel, ha az utolsó számjegye 5 vagy 0:
5000, 6625, 7020, 9075
- Egy szám akkor osztható 10-zel, ha az utolsó számjegye 0:
5000, 7020
- Egy szám akkor osztható 4-gyel, ha az utolsó két számjegye osztható 4-gyel:
5000, 7020
- Egy szám akkor osztható 25-tel, ha az utolsó két számjegye osztható 25-tel, azaz 25, 50, 75, 00-ra végződik:
5000, 6625, 9075
- Egy szám akkor osztható 100-zal, ha az utolsó két számjegye nulla:
5000
- Egy szám akkor osztható hárommal, ha a számjegyek összege osztható hárommal (zárójelben a számjegyek összege):
201 (3), 7020 (9), 9075 (21), 11331 (9)
- Egy szám akkor osztható kilenccel, ha a számjegyek összege osztható kilenccel (a fentiek alapján):
7020, 11331
2,
Felbontod tehát prímtényezők szorzatára, ahogy tanultátok:
90|2
45|3
15|3
5
90 = `2*3*3*5` = `2*3^2*5`
120|2
60|2
30|2
15|3
5
120 = `2*2*2*3*5` = `2^3*3*5`
Legnagyobb közös osztó: A közös prímeket összeszorozzuk:
(90,120) = `2*3*5` = 30
Legkisebb közös többszörös: A számokban szereplő összes prímet a felbontásban szereplő legnagyobb kitevővel vesszük és összeszorozzuk:
[90,120] = `2^3*3^2*5` = 360
3,
a, Közös nevezőre hozás:
`3/4-2/3` = `9/12-8/12` = `(9-8)/12` = `1/12`
b, tört szorzása egész számmal: a számlálót szorozzuk, a nevező nem változik
`2/9*5` = `(2*5)/9` = `10/9`
c, Törtet törttel úgy szorzunk, hogy a számlálót a számlálóval, nevezőt a nevezővel szorozzuk:
`5/8*2/10` = `(5*2)/(8*10)` = `10/80` = `1/8`
d, Tört osztása egész számmal: A tört nevezőjét szorozzuk az egész számmal, a számláló nem változik
`6/11:7` = `6/(11*7)` = `6/77`
e, Először elvégezzük a zárójelben levő műveletet, majd jöhet a szorzás:
f, Ezeket papíron kell elvégezni, szépen leírod egymás alá a két számot, a tizedesvesszők egymás alatt legyenek és kivonod.
12,4
-3,35
------
09,05
g, mint az előzőnél
12,25
+0,157
-------
12,407
h, A tizedesvesszőt jobbra tolod kettővel
`0,085*100` = `8,5`
i, Ahogy tanultad osszeszorzod tagonként:
`6.8*4.6` = `31.28`
27,6
03,68
------
31,28
j, Először a zárójelben levő műveleteket végzed el, majd jöhet a szorzás:
65,12
-4,82
______
60,30
04,75
+0,25
______
05,00
`60.3*5` = `301.5`
5,
A teljes munkaórák száma 5 óra, ezért kaptak 12500 Ft-ot. 1 óra munkáért tehát jár `12500/5` = 2500 Ft, ez volt az órabérük.
Cili a 2 óra munkáért kapott `2*2500` = 5000 Ft-ot.
Dóra a 3 óra munkáért kapott `3*2500` = 7500 Ft-ot.
Ellenőrzésként összeadod, 5000 + 7500 = 12500 Ft.
6,
A 30 % felel meg 6 tanulónak. Mennyi a 100 %?
1 tanuló ennek a hatodrésze, vagyis `30/6` = 5 %.
A 100 % az 5 %-nak a hússzorosa, vagyis 20 tanuló jár az osztályba.
7, `x in QQ`
`8*(x-3)=3*x-4`
Zárójelbontás
`8*x-8*3=3*x-4`
`8*x-24=3*x-4`
Mindkét oldalhoz hozzáadunk 24-et:
`8*x-cancel(24)+cancel(24)=3*x-4+24`
`8*x=3*x+20`
Mindkét oldalból kivonunk 3x-et:
`8*x-3*x=cancel(3*x)-cancel(3*x)+20`
`5*x=20`
Mindkét oldalt osztjuk öttel:
`(5*x)/5` = `20/5`
`x=4`
Ellenőrzés: (Visszahelyettesítjük a kapott számok x helyére az eredeti egyenletbe)
`8*(4-3)=3*4-4`
`8*1=12-4`
`8=8`
Azonosságot kaptunk, az egyenlet megoldása x=4.
8,
Táblázat és grafikon mellékelve
Táblázat: behelyettesíted x helyére a táblázat első sorában megadott számokat, a kapott értékeket írod a második oszlopba.
Grafikon: az összetartozó koordinátákat bejelölöd a koordináta-rendszerben, majd összekötöd a pontokat.
a, lineáris függvényt
b, egyenes
c, emelkedő
d, x = 0 helyettesítési értéknél, azaz a (0;2) pontban.
9,
Rajz
A B és O pontot összekötöd úgy, hogy továbbhúzod a vonalat . Felveszed körzővel a BO távolságot és az O pontból ugyanezzel a távolsággal a másik irányba erre a félegyenesre bejelölöd a B' pontot. Ugyanezeket a műveleteket elvégzed a másik két pontra, végül összekötöd az A', B', C' pontokat.