Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Fizika

156
Készítsd el a mellékelt sebesség-idő grafikon alapján a test út-idő és gyorsulás-időgrafikonját.

Addig eljutottam, hogy a sebesség idő szerinti deriváltja a gyorsulás.
És az út az idő szerinti deriváltja a sebesség és itt talán integrálni kell, mert a sebesség van megadva.
De itt nagyon megakadtam.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Fizika

Válaszok

1
Ha ez középiskolás feladat, akkor nem kell belemerülni a deriválásba-integrálásba, meg kell nézni a grafikont és végiggondolni, hogy mi történik.

4 szakaszra osztjuk a mozgást:

1. szakasz: (0-2 s) a test sebessége 2 s (`t_1`) alatt 0 `m/s`-ról 4 `m/s`(`v_1`) -ra nő.

2. szakasz: (2-6 s) a test sebessége 4 s (`t_2`) alatt 4 `m/s`-ról 2 `m/s` (`v_2`) -ra csökken.

3. szakasz: (6-8 s) a test sebessége nem változik.

4. szakasz: (8-10 s) a test sebessége 2 s alatt (`t_3`) 2 `m/s`-ról 0 `m/s`-ra csökken.

Kiszámoljuk az egyes szakaszokon a gyorsulásokat, az az egyszerűbb az egyenletesen változó mozgásnál

1. `a_1` = `v_1/t_1` = `4/2` = 2 `m/s^2`

2. `a_2` = `(v_2-v_1)/t_2` = `(2-4)/2` = -1 `m/s^2`

3. Ha a sebesség nem változik, a gyorsulás nulla.

4. `a_3` = `(0-v_3)/t_3` = `-2/2` = -1 `m/s^2`

A gyorsulás-idő grafikon négy vízszintes vonal lesz (konstans függvények).

Ábra

Az út-idő se lesz túl bonyolult, másodfokú függvények a gyorsuló-lassuló szakaszokon, lineáris függvény az egyenletes szakaszon. (a gyorsuló szakaszon felfelé, a lassuló szakaszon lefelé nyíló parabola).

1. `s_1` = `a_1/2*t_1^2` = `2/2*2^2` = 4 m (az első berajzolt pont a (2;4) pont) (felfelé nyíló parabola az origóból)

2. `s_2` = `s_1+v_1*t_2+a/2*t_2^2` = `4*4-1/2*4^2` = `4+16-8` = 12 m (a második pont a (6;12) pont). (lefelé nyíló parabola az előző ponttól)

3. `s_3` = `s_2+v_2*2` = `12+2*2` = 16 m (Ez a harmadik pont, a (8;16), egyenessel kötjük össze az előző ponttal.

4. `s_4` = `s_3+v_3*t_3+a_3/2*t_3^2` = `16+2*2-1/2*2^2` = 16+4-2 = 18 m (10;18) a negyedik pont, ezt is lefelé nyíló parabolával kötjük össze az előző ponttal.

A másodfokú kicsit csálé lett, de a lényeg látszik rajta.
0