Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
Magyar irodalom nagyon kéne a segitség
Mihály Márk
kérdése
2765
1. Összekeveredtek a fejezetben megismert művekhez kapcsolódó jellemzések, részletek.
Segíts a rendrakásban, és írd a betűjeleket a megfelelő helyre (a szerző mű címe mellé)!
Juhász Gyula: Milyen volt… …….. József Attila: Tiszta szívvel ………
Babits Mihály: Új leoninusok …….. Kosztolányi Dezső: Tükörponty ……….
Radnóti Miklós: Hetedik ecloga ……. Radnóti Miklós: Nem tudhatom… …………
a) A vers műfaja elégia, a költeményen a szerelem elmúlásának fájdalma vonul végig.
b) „Húsz esztendőm hatalom, / húsz esztendőm eladom.”
c) A vers első része az „alkonyi” tájat mutatja be az ott élő emberekkel és állatokkal együtt.
d) A lírai beszélő számára csak az írás és a szerelem maradt meg menedékként, azokba
„kapaszkodva” tudja csak túlélni a láger borzalmait.
e) A napról napra kapott haladéknak köszönhetően Frici végül visszakerült a Dunába.
f) „Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép, / s tudjuk miben vétkeztünk, mikor, hol és
mikép”.
g) „A szeptemberi bágyadt búcsuzónál / Szeme színére visszarévedek.”
h) A hiányok felsorolása, a negatív leltár hangsúlyos szerepet kap az 1925-ben keletkezett
versben.
i) „Kékek az alkonyi dombok, elülnek a szürke galambok”.
j) A költemény indítása gyengéd vallomás a lírai beszélő érzéseiről, a szoros összetartozásról,
amit a fa motívum hasonlattá formálásával fejez ki.
k) „Ékezetek nélkül, csak sort sor alá tapogatva, / úgy irom itt a homályban a verset”.
l) „Nyomban nekiláttak élesztéséhez. A kisebbik – mint egy mentő – mesterséges légzést akart
alkalmazni.”
2. Hogyan kapcsolódnak az írók, költők életéhez és munkásságához az alábbi kifejezések?
Úgy fogalmazd meg a válaszaidat, hogy mindegyikben legalább két-két jellemző adat,
esemény, tény stb. szerepeljen!
Ady Endréhez az Új versek?:
Kosztolányi Dezsőhöz A szegény kisgyermek panaszai?:
Radnóti Miklóshoz a Razglednicák?:
3. Magyarázd meg a következő fogalmakat! Írj mindegyik műfajhoz egy-egy szerzőt és címet
is a fejezetből!
Ekloga:
Mű:
Dal:
Mű:
4. Írj ismertetőt a fejezetben olvasott egyik versről! Térj ki a táblázatban feltüntetett
szempontokra is! Ide a fentiek közül kéne valamelyiket kiellemezni!
A vers címe, alkotója: __________________________________________________
Egyéni megoldás.
Keletkezése
Műfaja
Hangneme
Szerkezete-
gondolatmenete _____________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
______________________________________________________
5. Párosítsd az Ady-versek címét a hozzájuk kapcsolódó kifejezésekkel! Jegyezd le az
összeillő párokat!
1. A föl-földobott kő 2. A magyar Ugaron
3. Őrizem a szemed 4. Lédával a bálban
1.: 2.: 3.: 4.:
a) Az 1905-ben keletkezett költeményt látomásszerű tájversnek is nevezik.
b) A verset a mozgalmas, harsány igék, az áthajlások és a balladaszerű előadásmód jellemzi.
c) A vers műfaja dal, a lírai én egyszerűen, a népdalok hangján vall a szerelemről.
d) Az egész költeményen végig vonul a „Mindig elvágyik” érzése, ugyanakkor a magyar föld
iránt érzett „szerelmes gond” és az állandó hazatérés parancsa is.
6. Nevezd meg, milyen szóképekre, nyelvi alakzatokra ismersz a versrészletekben! (Egy-egy
idézethez több szót is írhatsz.)
1. „Párisból az Ősz kacagva szaladt.”
………………………………………
2. „Mellézuhantam, átfordult a teste
s feszes volt már, mint húr, ha pattan.”
…………………………………………………..
3. „Hálót fon az est, a nagy, barna pók”
……………………………………………
4. „Kezed párnámra hull, elalvó nyírfaág”
…………………………………………….
5. „Ó mennyi város, mennyi nép,
Ó mennyi messze szép vidék!”
……………………………………….
6. „Mondd, van-e ott haza meg, ahol értik e
hexametert is?”
…………………………………….
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
irodalom, 8. osztály