Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!
„Konrad Lorenz nagyon élvezetesen ír az állatok »beszélgetéséről« a Salamon király gyűrűje című könyvében,
de ha figyelmesen olvassuk könyvét, kiderül, hogy ez a beszélgetés csak elemeiben hasonlít a mi megszokott
társalgásainkhoz.
Az állatok között is előfordul, hogy találkozáskor üdvözlik egymást; legközelebbi rokonaink, a csimpán-
zok találkozáskor kezet ráznak, és cuppogós puszikat váltanak, [...] Ugyancsak gyakori a szándék és a belső
állapot jelzése. »Dühös vagyok«, »éhes vagyok«, »menj innen«, »gyere ide, szeress egy kicsit« pl. a lehetséges
üzenet.
Előfordul, hogy a kommunikáció a külső világról szól, az állatok jelezhetnek külső veszélyt, hasznosítható
táplálékforrást. De mindennel együtt a lehetséges üzenetek száma nagyon kevés, még a legfejlettebb maj-
mok sem képesek 20-25 üzenetnél többet váltani.
És ami talán a legfontosabb, az üzeneteket nem tanulják, a jelzések veleszületett tulajdonságok alapján
jelennek meg, vagyis az állati kommunikáció világa genetikai alapokon nyugszik, és teljesen zárt. A jelzések
az állati élet fontos szabályozó tényezői, segítségükkel az állatok képesek viselkedésük összehangolására,
a fölösleges erőkifejtések elkerülésére, de az állati kommunikáció alkalmatlan gondolatok közlésére, leírások-
ra, elbeszélésekre, tervek készítésére, a múlt, a jövő megidézésére, ami viszont az emberi nyelvek legfonto-
sabb funkciója. [...] Amikor egy állat valamilyen jelzést ad, akkor valamit csinál is... éspedig éppen azt a dolgot,
amelyről a jelzést küldi, mert az állati jelzés állapotot jelez. Az emberi szó elválhat a tettől. Megbeszélhetjük,
elképzelhetjük, hogy mit kellene csinálni, kiválaszthatjuk a legjobb változatot, előre felkészülhetünk akcióink
esetleges következményeire. Tervet készíthetünk, szerepeket alakíthatunk, feladatokat oszthatunk ki. A nyelv
segítségével képesek vagyunk valamilyen dolgot, jelenséget, embert, akciót egészen pontosan leírni annak,
aki még nem látta; ezáltal olyan ismereteket használunk, amelyek mások tapasztalatain alapulnak. A nyelv se-
gítségével végiggondolhatjuk, nemzedékek tapasztalata alapján kicsiszolhatjuk, hogy a mindennapi életben
egyes tevékenységeket hogyan kell elvégezni, hogy az számunkra a legtöbb haszonnal járjon.”
Feladat:
1. Támaszd alá a szöveg alapján a következő állításokat!
-Az állati kommunikáció világában az üzenetek száma véges.
-Az emberi szó és a tett elválhat egymástól.
2. A szöveg szerzője, Csányi Vilmos etológus kifejti azokat a lehetőségeket, amelyeket a nyelv biztosít az emberiség számára. Gyűjtsd ki ezeket a lehetőségeket a szövegből, majd írj a füzetedbe egy-egy példát mindegyikre a saját környezetedből!