Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Keresse meg a szövegben a grammatikai és jelentésbeli kapcsolat nyelvi esz¬közeit és értelmezze szerepüket.

151
Mintafeladat: 13. feladat

Témakör: A szöveg
Téma: A szövegkohézió
Feladat: Keresse meg a szövegben a grammatikai és jelentésbeli kapcsolat nyelvi esz¬közeit és értelmezze szerepüket.

„Érzem magam körül a fiatalságot/…/. Leejtett vállú, sötét tekintetű kamaszok. Gyanakvás él bennük minden kívülállóval szemben, csak önmagukban bíznak. Így mondják: az Ember. Nagy E.-vel, mint az abszolút jóság és magasabbrendűség szimbólumát. Lehet, aki idegen hallja a beszédüket, mindez póznak, extatikus nagyszájúskodásnak tűnhetik előtte. Pedig ahogyan ők ezt a szót kimondják, mély sorsszerűséget éreznek bele rajongó szeretettel és vádoló kiállással a hangjukban. Letagadhatatlan, hogy Ady költészete mélyen beitatódott ezeknek a fiataloknak az életébe. De valamit ők is hoznak magukkal, ami már túlmutat a kiváltságos elődökön. A fiatal költők asztalánál, egyik vagy másik kávéházban gyakran hallottam idézni Ady mondását, hogy utána majd ötven évig nem jelentkezik nagy költő. Ilyenkor ezeknek a fiataloknak gyűrötten lebiggyed az álluk, a szemeikben kétértelmű tüzek lobognak, és fitymálódóan megvetik a válluk. Ha nem is „nagy” költőknek, valakinek máris érzik magukat. Harsányan kiáltanak, s ezzel az artikulálatlan hanggal, úgy érzik, máris túllicitálták Adyt.” (Kassák Lajos: Egy ember élete II. 312. o.)
Help.
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Magyar nyelv

Válaszok

0