Keresés


Toplista

Toplista
  • betöltés...

Magántanár kereső

Ha szívesen korrepetálnál, hozd létre magántanár profilodat itt.
Ha diák vagy és korrepetálásra van szükséged, akkor regisztrálj be és írd meg itt, hogy milyen tantárgyban!

Nyelvtan beszéd és a nyelv

325
A beszéd: a kommunikáció egyik formája, olyan sajátos cselekvésforma, amely az emberek kapcsolattartását szolgálja. Egyéni tevékenység, az egyén alkotja az adott kommunikációs helyzetben.



A beszéd jellemzői:

a nyelv alkalmazása

tevékenység

egyéni, individuális jelenség

függ az egyéntől

aktuális

kollektív szabályrendszer egyéni módon való alkalmazása



A nyelv: a legegyetemesebb jelrendszer, nyelvi jelek sokaságából és azokat összekötő nyelvtani szabályokból áll. A nyelv a társadalomban élő emberek beszédtevékenységére szolgáló eszközrendszer, mely alkalmas a valóság tükrözésére.



A nyelv jellemzői:

a beszéd alapja

jel és szabályrendszer

kollektív társadalmi jelenség

független az egyéntől

hagyományozott

kollektív tudatban él



Ezzel szemben a szöveg nem nyelvi egység, hanem a nyelv használata, a beszéd része.



A beszéd és a nyelv kapcsolata: egymással elválaszthatatlan kölcsönhatásban van, mert a nyelv a beszéd alapja, a beszéd a nyelv alkalmazása. Tehát a nyelv egy eszközkészlet, a beszéd ennek a működtetése.



A beszéd az emberi kommunikáció legkifejezőbb, leggyakoribb, legfontosabb eszköze.

Célja: társadalmi kapcsolatok megvalósítása: gondolatközlés, érzelmi-akarati kifejezés, visszajelzés és befolyásolás.



Nyelvi szint

A nyelv elemeinek rendszere. Minden szinten található. Olyan jellegzetes elem, amelyről a szint a nevét kapta. A szintek egymással szoros kapcsolatban állnak. A nyelvi szintek kétarcúak: elvont szabályok, beszédbeli realizáció (megvalósítás) határozza meg.

A nyelv szintjei: fonéma (beszédhang), morféma (szóelem), lexéma (képszerű fogalmi jelentéssel rendelkező nyelvi elem), szintagma (szószerkezet)











Feladatok:

Hasonlítsd össze a nyelv és a beszéd fogalmát!

Sorold fel mi tartozik a nyelvi szintekhez!

Magyarázd meg, hogy miért nem tekintjük a szöveget a nyelv részének!
Jelenleg 1 felhasználó nézi ezt a kérdést.
0
Középiskola / Magyar nyelv

Válaszok

0